Kotisivukoulu
Viisi vinkkiä värien käyttöön kotisivuillaTorstai 3.9.2015 - Tiina Rönnberg Toimivat värivalinnat parantavat kotisivujen luettavuutta ja tekevät sivuilla käynnistä miellyttävän. Väärin valitut värit taas saattavat toimia aivan päinvastoin ja saada kävijän poistumaan sivuilta. Kotisivujen suunnittelussa värillä on siis väliä. Värejä voidaan käyttää herättämään huomiota, luomaan tunnelmaa tai aktivoimaan kotisivuilla kävijä tekemään jotain. Tässä kirjoituksessa muutama vinkki kotisivujen värivalinnoissa auttamaan. |
Avainsanat: ulkoasu, värimaailma, värit, vinkit |
Kuvien lisääminen päävalikkoonKeskiviikko 15.4.2015 - Tiina Rönnberg Tiesitkö, että tekstin lisäksi kotisivujen päävalikkoon voi lisätä myös kuvia? Päävalikossa olevia kuvia voivat olla esimerkiksi sosiaalisen median ikonit, joista linkitetään vaikkapa Facebook tai Pinterest-sivulle. |
Avainsanat: vinkit, päävalikko, sosiaalinen media |
Haluatko paikkakuntasi parhaiden yritysten ja palveluiden joukkoon?Torstai 12.3.2015 - Tiina Rönnberg Osuma.fi on verkossa ja mobiilissa toimiva palvelu, jonka tarkoituksena on auttaa ihmisiä valitsemaan omaan tarpeeseensa paras palvelu ja myös löytämään uusia tuttavuuksia omien kotikulmiensa palveluista. |
Avainsanat: vinkit, paikallisuus, löydettävyys |
Lisää kartta kotisivuillesiPerjantai 12.12.2014 - Tiina Rönnberg Kartan lisääminen kotisivuille onnistuu helposti Googlen tarjoamalla maksuttomalla karttapalvelulla. Lisää vain haluamasi osoite, ja palvelu sijoittaa sen kartalle. Kotisivuilla oleva kartta auttaa asiakkaitasi tai tapahtumaan osallistujia löytämään oikeaan osoitteeseen. Kotisivujesi kävijät voivat helposti suurentaa tai pienentää karttaa sekä hakea ajo-ohjeet merkitsemääsi osoitteeseen. |
Avainsanat: kartta, karttapalvelu, vinkit, google |
Vinkkejä hyvien kotisivujen tekemiseenTiistai 19.11.2013
|
Sisältölaatikoiden piilottaminenTiistai 10.9.2013 - Heikki Tirkkonen Kotisivukoneen avulla voit lisätä sivuston vasempaan tai oikeaan laitaan sisältölaatikoita. Näihin sisältölaatikoihin voi laittaa esim. kuvia, yhteystiedot tai vaikka linkin omille Facebook-sivuille. Laatikot tulevat lähtökohtaisesti näkyviin sivuston jokaiselle sisältösivulle. Ajoittain on kuitenkin tarpeellista, että esim. Facebook-laatikko (tai mikä tahansa muu sisältölaatikko) olisi näkyvissä vain vaikka etusivulla. Tämän toteuttaminen on myös mahdollista Kotisivukoneen avulla, mutta vaatii pientä CSS-osaamista. Jos haluat saada jonkin sisältölaatikon näkymään vain etusivulla, tai jollain muulla sisältösivulla, seuraa tässä kirjoituksessa olevia ohjeita. |
Avainsanat: vinkit, sisältö, sisältölaatikot, ulkoasu, css |
Google-fonttien asentaminen kotisivuilleMaanantai 18.3.2013 - Heikki Tirkkonen Kotisivukoneen ulkoasueditorista löytyy valmiiksi kokoelma erilaisia tekstityylejä (esim. Arial, Georgia sekä Times New Roman) joita voit käyttää sivustollasi. Aina tosin tämä meidän tarjoama fonttikokoelma ei riitä. Näissä tapauksissa voit myös ottaa käyttöön Google-fontit. Kaikki Googlen tarjoamat fontit ovat ns. verkkoystävällisiä. Tämä tarkoittaa sitä, että fontit näkyvät kävijöille juuri sellaisenaan, eivätkä ne vaadi mitään erillistä asennusta kävijän puolelta toimiakseen. Jos siis haluat sivustollesi piristystä lisäfonttien muodossa, löydät tästä kirjoituksesta ohjeet kuinka saat Google-fontit sivustollesi. |
Avainsanat: ulkoasu, fontit, tekstityylit, vinkit, google |
Suosittele kotisivulaskusi pienemmäksiMaanantai 18.2.2013 - Tiina Rönnberg Kotisivukoneen suositteluohjelmassa saat hyvitystä omiin kotisivulaskuihisi suosittelemalla palvelua ystävillesi! Kun ystäväsi avaa uudet kotisivunsa suosittelusi perusteella ja maksaa ensimmäisen kotisivulaskunsa, hyvitämme suosittelutilillesi suosittelupalkkion. Suosittelupalkkion arvo on puolet ystäväsi ensimmäisestä laskusta ja ansaitsemasi suosittelupalkkiot hyvitetään sinulle seuraavan kotisivulaskusi yhteydessä. Tässä kirjoituksessa esittelemme, kuinka suositteluohjelma toimii. |
Avainsanat: vinkit |
Selkeyttä päävalikkoonMaanantai 26.11.2012 - Tiina Rönnberg Kotisivujesi tärkeimpiä elementtejä on päävalikko. Se toimii kotisivujesi sisällysluettelona ja auttaa sivuillasi kävijää löytämään etsimänsä sekä liikkumaan kotisivujesi sisällä. Tässä kirjoituksessa annamme muutaman vinkin selkeän ja toimivan päävalikon tekemiseen. |
Avainsanat: vinkit, päävalikko, rakenne, sisältö, ulkoasu |
Google Analyticsin asentaminen kotisivuilleMaanantai 14.5.2012 - Tiina Rönnberg Kotisivukone-palvelun kävijätilastojen avulla saat mahdollisuuden tarkkailla kotisivujesi kävijätilastoja. Mikäli haluat uppoutua syvemmälle kävijätilastojen maailmaan voit liittää sivuillesi myös Googlen ilmaisen Analytics -palvelun, jonka avulla saat lisää tietoa kotisivujesi liikenteestä. Google Analytics on monipuolinen työkalu kotisivujen kävijätilastoille ja toimiva vaihtoehto monelle maksulliselle kävijätilasto-ohjelmalle. |
Avainsanat: vinkit, kävijätilastot, kävijäseuranta, google |
Sosiaalisemmat kotisivutTiistai 15.3.2011 - Helena Rebane Sosiaalisen median vaikutus online-maailmamme tuskin tulee enää minään yllätyksenä. Olet myös varmasti pohtinut miten voisit itse tehdä kotisivuistasi osan Internetin sosiaalista elämää – aktivoiden vierailijoiden välistä vuorovaikutusta ja saaden heidät viihtymään paremmin kotisivuillasi. Tässä muutamia ehdotuksia kuinka kotisivusi hyötyvät sosiaalisen median applikaatioista. |
Avainsanat: vinkit, sosiaalinen media, viestintä, facebook, share |
Jos sinulla olisi 30 minuuttia parantaa kotisivujasi?Torstai 24.2.2011 - Helena Rebane Suurin osa Kotisivukoneen käyttäjistä on yrittäjiä – ihmisiä ketkä ovat yleensä äärimmäisen kiireisiä. Toisaalta joskus heiltäkin saattaa löytyä hieman ylimääräistä aikaa. Näiden ylimääräisten minuuttien harvinaisuudesta johtuen ne kannattaa käyttää hyödyksi parhaalla mahdollisella tavalla. Tässä kolme hyvää ehdotusta kotisivujen parantamiseen vain 30 minuutissa. |
Avainsanat: vinkit, blogi, uutiset, palautelomake |
Mainosbannerit TradeDoubleristaKeskiviikko 19.1.2011 - Tiina Rönnberg ja Mikko Nurminen Monet verkkopalvelut toimivat mainosrahoituksella, eli sivuilla esitetään mainostajien mainosbannereita maksua vastaan. Myös aivan tavallisilla, yksityishenkilöiden ylläpitämillä kotisivuilla voidaan esittää mainosbannereita ja parhaimmillaan mainoksia esittämällä voi kotisivuistaan saada kelpo tulojakin. Jos kotisivuilla on vain vähän kävijöitä, voivat mainostulot tosin jäädä hyvin pieniksi. |
Avainsanat: vinkit, bannerit, mainosbannerit, verkkomarkkinointi |
Bannerit - kotisivusi mainospaikkaKeskiviikko 5.1.2011 - Heikki Tirkkonen Oletko kuullut bannereista? Tiedätkö mitä ne ovat? Ja mitä niillä voi tehdä? Jos vastauksesi on ei, kannattaa lukea eteenpäin. Ja vaikka bannerit olisivatkin jo entuudestaan tuttuja, löytyy tästä kirjoituksesta hyviä vinkkejä miten saat Kotisivukoneen Bannerit -ominaisuudesta enemmän irti. |
Avainsanat: vinkit, bannerit, markkinointi, verkkomarkkinointi |
Kuvat, tekijänoikeudet ja internetTorstai 21.10.2010 - Sjoerd Handgraaf Tässä kirjoituksessa käsitellään kuvien tekijänoikeuksia. Huomaamme silloin tällöin asiakkaidemme käyttävän sivuillaan internetistä löytyneitä kuvia. Toisin kuin yleisesti luullaan niin tämä on laitonta, ovatpa kuvat muokattuja tai ei. Ongelma ei ehkä ole niin suuri pienillä henkilökohtaisilla kotisivuilla, mutta yrityksen kotisivuilla laittomat kuvat voivat tuoda todellisia ei-toivottuja seurauksia. |
Avainsanat: vinkit, sisältö, kuvat, kuvapankit, tekijänoikeudet |
Suositellut suosituksetMaanantai 11.10.2010 - Sjoerd Handgraaf Me kaikki syyllistymme siihen ajoittain. Eikä omakehu ole milloinkaan hyvä asia. Se ei kerro koskaan mitään hyvää sinusta, saatikka liiketoiminnastasi. Jos taas joku muu kehuu sinua, sen kaiku kantaa huomattavasti kauemmas. Tämä kaikki luonnollisesti pohjustaa asiakkaiden palautteen ja suositusten tärkeyttä. Hyvin harva muu asia lisää luottamusta yritykseesi kuin vanhojen asiakkaiden suositukset. Ne ovatkin olennainen osa minkä tahansa yrityksen kotisivuja. |
Avainsanat: vinkit |
Facebook puhaltaa yritykseesi henkeäMaanantai 4.10.2010 - Heikki Tirkkonen Vaikka suurin osa meistä käyttää Facebookia yhteydenpitoon ja turhanpäiväiseen höpötykseen ystäviemme kanssa, ei tulisi unohtaa sen toimivan myös tehokkaana liiketoimintaa tukevana työkaluna. Facebook on loistava alusta niin tuotteiden kuin palveluiden markkinointiin sekä asiakkaiden kanssa kommunikointiin. Eivätkä Farmville ja Mafia Wars pelaa itse itseään. |
Avainsanat: vinkit, sosiaalinen media, facebook |
Kolme neuvoa kunnon kotisivuihinMaanantai 20.9.2010 - Helena Rebane Maailmalla rakennetaan tuhansia nettisivuja päivittäin. Osa niistä on hyviä, toiset tuskin sitäkään. Luodessasi ne paremmat, vierailijaystävälliset ja liiketoimintaasi tukevat kotisivut, kannattaa seurata näitä kolmea yksinkertaista tienviittaa. |
Avainsanat: vinkit, käytettävyys |
Kuinka käsitellä sosiaalisen median hylkiötMaanantai 30.8.2010 - Heikki Tirkkonen Sosiaaliset verkostot ovat hienoja. Ne helpottavat ajatusten ilmaisua ja mahdollistavat yhteydenpidon samalla aaltopituudella oleviin ihmisiin. Niin lukiolaiset kuin isoäiditkin ovat sinutteluväleissä Web 2.0:n kanssa. Vaikka suurin osa meistä osaa leikkiä kiltisti yhdessä viraalihiekkalaatikossa, aina löytyy muutamia jotka kokevat tehtäväkseen hankaluuksien aiheuttamisen. Näitä riiviöitä kutsutaan trolleiksi (eng. peikko). Trolleista ei pidä kukaan, mutta mikä ihme se sellainen on ja miksi he tekevät mitä tekevät? |
Avainsanat: vinkit, sosiaalinen media |
Kuinka videot parantavat kotisivujasiMaanantai 23.8.2010 - Sjoerd Handgraaf Aloitetaanpa kysymyksellä. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mitä kaikkea kertoo yksi lyhyt video? Retoriseen kysymykseen ei kuitenkaan tarvitse arvailla lukuja, mutta toivottavasti vertauskuvasta käy ilmi videon ilmaisuvoima. Videopätkät voivat olla hyvin hurmaavia ja vakuuttavia myynnin työkaluja. Oli myytävä tuote mitä tahansa, tarkemman, vakuuttavamman ja ostopelkoja hälventävän vaikutuksen aikaansaaminen on huomattavasti helpompaa videolla kuin pelkällä tuotekuvauksella – vaikka siihen olisi liitetty kuvia. |