Kotisivukoulu
Viisi vihjettä toimivien valokuva-albumien luontiinMaanantai 16.8.2010 - Helena Rebane Selattuasi tylsää ja hengetöntä valokuva-albumia tuskin haluat laatia samanlaista itse. Vältä siis yleisimmät virheet ja luo viehättävä ja toimiva albumi näiden viiden vinkin avulla. |
Avainsanat: vinkit, sisältö, valokuva-albumi |
RSS-syöte - eli kuinka pysyt helposti ajan tasalla suosikkisivujasi seuratessaMaanantai 9.8.2010 - Sjoerd Handgraaf Sinullakin on varmasti joitain sivustoja ja/tai blogeja joita luet säännöllisesti. Oli se sitten päivittäin, viikoittain tai kuukausittain. Vieraillessasi sivuilla päivittäin törmäät usein tilanteisiin jolloin mitään uutta ei ole tapahtunut. Ei päivityksiä, ei uutisia, ei mitään. Jos puolestaan päädyt sivustolle kerran kuukaudessa, uuden materiaalin määrä voi yllättää niin, että et tiedä mistä aloittaa. Tällöin toivot tarkastaneesi sivut jo viikkoja sitten. Mistä siis teidät oikean ajan vierailla haluamillasi sivuilla? Mistä tiedät uuden blogi-kirjoituksen tai uutisartikkelin saapuneen? Kaikille meille jotka eivät ole meedioita tai hallitse mystisiä Jedi-voimia on olemassa loistava elämää helpottava työkalu: RSS-syöte. |
Avainsanat: vinkit, RSS, RSS-syöte, verkkosyöte |
Hakukoneoptimoinnin pimeä puoliMaanantai 19.7.2010 - Heikki Tirkkonen Kahdeksankymmentä kahdeksan mailia lasiin ja menoksi. Olemme matkalle menneisyyteen. Hakukoneoptimointi-termin noustessa lentoon 90-luvun puolivälissä väittely siitä mikä on hyväksyttävää tai tehokasta hakukonemarkkinointia kävi kuumana. Aiemmin puhuttiin eettisistä ja epäeettisistä keinoista. Nykyään tekniikat rajataan white hat- (eettisiin) ja black hat- (epäeettisiin) menetelmiin. Toisin sanoen muu kuin termistö ei ole muuttunut. Palatessamme nykyisyyteen, keskustelu oikeasta ja väärästä käy edelleen kiivaana. Ennen kuin hyppäät soitellen sotaan, kannattaa tutustua koneistoon jolla sitä käydään - et nimittäin halua jäädä ristituleen. Tutustutaan siis muutamiin black hat -tekniikoihin joita vastaan hakukoneet taistelevat. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, vinkit |
Kuinka markkinoit blogiasiMaanantai 5.7.2010 - Heikki Tirkkonen Internetin blogitarjontaan tulee päivittäin tuhansia uusia blogeja, joiden kirjoittajat toivovat, heidän tuotoksestaan tulevan seuraava suuri hitti. Monet kuvittelevat, harhaanjohtavasti, blogeista tulevan automaattisesti suosittuja. Muuta ei tarvita kuin blogin luonti ihmismassojen ilmaantuessa hyökyaallon lailla paikalle. Tätä mentaliteettia ei luonnollisestikaan voida soveltaa 99-prosenttiin blogeista. Suurin kysymys blogin menestyksen ympärillä on tuttu miksi. Miksi ihmiset lukisivat juuri sinun blogiasi? Sinulla on kiinnostavia asioita ja mielipiteitä jaettavana, mutta onko se relevanttia muille. Oletko tietyn aiheen asiantuntija vai haluatko saada viestisi kuuluville. Kun löydät yhteenkään näistä vastauksen, olet jo päässyt hyvään alkuun. |
Avainsanat: vinkit, blogi, sosiaalinen media, viestintä, hakukoneoptimointi |
Onhan sinullakin jo itse päivittyvät kotisivut?Maanantai 28.6.2010 - Tiina Rönnberg Useissa Kotisivukoneen ominaisuuksissa on ajastustoiminto, jonka avulla kotisivujen päivitys käy kuin itsestään. Erityisen käteväksi ajastustoiminto osoittautuu varsinkin näin lomien lähestyessä, kotisivujen ei tarvitse passivoitua kokonaan, vaikka itse kirmailisikin jo kesälaitumilla. |
Avainsanat: vinkit |
Tee kotisivuistasi sosiaalisemmatMaanantai 7.6.2010 - Tiina Rönnberg Olemme lisänneet Kotisivukoneeseen uuden toiminnon, joka auttaa sinua saamaan kotisivuistasi sosiaalisemmat: Share-napit! Niiden avulla kotisivuillasi kävijät voivat helposti jakaa sivujesi sisältöä ystäviensä kanssa. Yhdellä napsautuksella he voivat jakaa uutisiasi, valokuviasi tai vaikka verkkokauppasi tuotteita esimerkiksi Facebookiin, MySpaceen, Twitteriin ja moniin muihin palveluihin. Tai yksinkertaisesti lähettää vinkkejä hyvistä jutuista sähköpostitse ystävilleen. |
Avainsanat: vinkit, viestintä, sosiaalinen media, share |
Selkokieliset osoitteetPerjantai 4.6.2010 - Heikki Tirkkonen Olet saattanut huomata, että Kotisivukoneella luodut sivut saavat numeerisen osoitteen, esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/4. Nämä URL-osoitteet muodostuvat sivujen määrän mukaan. Eli esimerkissä oleva sivu olisi neljänneksi luotu. On olemassa myös tapa, jolla voit muodostaa selkokielisiä osoitteita, kuten esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/info. Näin saat sisällytettyä myös itse osoitteeseen tärkeitä tietoja, kuten mistä sivu kertoo. Sitä tarvitset, jos linkität sivun blogiin, foorumille tai toiselle sivustolle. |
Helpota yhteydenottoaMaanantai 31.5.2010 - Tiina Rönnberg Kotisivuilta tulisi löytyä tärkeimmät asiat selkeästi ja yhteydenotosta pitää tehdä mahdollisimman helppoa. Varsinkin yritysten kotisivuilta pitäisi löytyä nopeasti yhteystiedot sekä aukioloajat. Pidä huolta, että sivuillasi olevat tiedot ovat ajan tasalla ja toiminnassa. Näin varmistat, ettei yksikään yhteydenotto mene ohi, eivätkä asiakkaat ole väärän oven takana kolkuttelemassa. |
4 vinkkiä blogin aloittamiseenPerjantai 28.5.2010 - Helena Rebane Blogi on Kotisivukoneen suosituimpia ominaisuuksia. Bloggauksesta onkin tullut erittäin suosittu tapa niin yksityishenkilöiden kuin yhdistystenkin kesken levittää sanomaa ja kommunikoida muiden kanssa. Jos sinulla ei ole vielä blogia ja olet ajatellut aloittavasi sellaisen, tässä on muutama vinkki kuinka aloittaa blogikirjoittelu Kotisivukoneella. |
Avainsanat: vinkit, blogi, markkinointi, viestintä |
Sisältö esille sisältölaatikoiden avullaPerjantai 21.5.2010 - Tiina Rönnberg Jos haluat nostaa ajankohtaisia asioita tai tarjouksia paremmin esiin kotisivuillasi voit tehdä sen sisältölaatikoiden avulla, jotka näkyvät kotisivujesi sivupalstassa. Sisältölaatikoilla voit myös keventää päävalikossasi olevien linkkien määrää. |
Avainsanat: vinkit, sisältö, sisältölaatikot |
Luottamus myy, mutta miten sitä saa?Perjantai 14.5.2010 - Sjoerd Handgraaf Ennen vanhaan yritykset pystyivät helposti vedättämään asiakkaitaan väittämällä omia tuotteitaan parhaiksi ja edullisimmiksi. Ja kuluttajat menivät helposti siihen lankaan, koska ei ollut helppoa tapaa tarkistaa pitääkö myyjän puheet paikkaansa tai tehdä hintavertailuja. Tämä kaikki on muuttunut sähköisen kaupankäynnin lisäännyttyä - tuotteita on helpompi vertailla ja hintojen seurantaan löytyy omia sivustoja, kuten esimerkiksi vertaa.fi. Laaja hintavertailu on nyt vain klikkauksen päässä. Nämä asiat ovat pakottaneet yrityksiä olemaan rehellisempiä ja avoimempia niin tuotteiden hinnan kuin laadunkin suhteen. |
Avainsanat: vinkit, markkinointi, viestintä |
Kotisivujen sisällön asetteluPerjantai 7.5.2010 - Helena Rebane Kun olet saanut kotisivusi avattua ja päättänyt miltä haluat sivujen näyttävän sekä minkälaista sisältöä haluat eri sisältösivuilla olevan, on aika miettiä miten sisältö kannattaa esittää, jotta se näyttää mahdollisimman houkuttelevalta. |
Kuinka tehdä loistava tapahtumasivustoPerjantai 23.4.2010 - Helena Rebane Kevät- sekä kesäaika on täynnä tapahtumia. Onko kenties siskosi menossa naimisiin? Serkkusi juhlimassa 5-vuotissyntymäpäiviään? Tai vanhempasi juhlivat 25-vuotishääpäiväänsä? Netistä löytyy yhä enemmän sivuja, jotka on suunniteltu suurten massakokoontumisten sijaan intiimejä ja henkilökohtaisia tapahtumia varten. Oli sinun tapahtumasi minkä tyylinen tai kokoinen tahansa – kesämökkiolympialaiset tai viikonloppujuhlat – Kotisivukoneen avulla voit helposti ja käden käänteessä luoda sivuston omalle tapahtumallesi. |
Yrityksen kotisivujen 10 yleistä ongelmaaMaanantai 5.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund 1. Kotisivuilla ei kerrota tarpeeksi selkeästi, mitä yritys tekeeKotisivuillasi pitää kertoa yksinkertaisesti ja kansantajuisesti, mitä yrityksesi tekee. Usein kotisivuilla kuvataan kuinka yritys "auttaa asiakkaitaan kasvamaan" tai "tekee liiketoiminnasta kilpailukykyisempää". Tällaiset tyhjät korulauseet eivät sovi kotisivuille, koska ne rikkovat kotisivujen käytettävyyden perussääntöä, älä pakota kävijääsi ajattelemaan. |
Kotisivujen suunnittelun etikettivirheetTorstai 1.4.2010 - Heikki Tirkkonen Tämä kirjoitus on enemmän tai vähemmän jatkoa, tai syvällisempi katsaus, aikaisempaan kirjoitukseemme Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivuja. Listaamme tässä hyvin yksinkertaisia, mutta olennaisia pieniä vinkkejä, jotka tulisi ottaa huomioon nettisivuja suunniteltaessa. Tämä on erittäin tärkeää siksi, koska on aivan liian helppoa luoda sivut jotka syystä tai toisesta ärsyttävät kävijöitäsi, vaikkei tämä ole ollut tarkoituksesi. Nämä helposti ärsyyntyvät vierailijat ymmärrettävästi eivät jää katsomaan mitä tarjottavaa sivuillasi on, jos näkevät punaista heti ensisilmäyksellä. Turha kuitenkin huolestua etukäteen, koska parasta tässä asiassa on, että nämä kaikista useimmin näkyvät suunnitteluvirheet ovat myös kaikkein helpoimmin korjattavissa tai estettävissä. |
Kuinka saat kaiken irti kävijätilastoista?Keskiviikko 24.2.2010 - Helena Rebane Kotisivukoneen avulla saat mahdollisuuden tarkkailla kotisivujesi kävijätilastoja. Tämä on erityisen hyödyllistä yrityksille lisätiedon saamiseksi mahdollisista uusista asiakkaista. Mutta toki tieto voi olla mielenkiintoista ja hyödyllistä myös yksityiselle web-sivuston omistajalle. Me kerromme kuinka luet kävijätilastojasi ja hyödyt niistä enemmän. |
Avainsanat: vinkit, kävijätilastot, kävijäseuranta |
Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivujaPerjantai 5.2.2010 - Helena Rebane Yrittäjänä todennäköisesti tiedät kuinka paljon vaatii työtä saada kaikki toimimaan ja kuinka vaikeaa on houkutella asiakkaita ostamaan juuri sinun tuotteesi. Siksi annamme sinulle muutaman vinkin, joiden avulla on helpompi rakentaa tehokkaat kotisivut yrityksellesi. |
Viimeistele kotisivusi Fav iconillaMaanantai 1.2.2010 - Tiina Rönnberg Olet varmasti huomannut, että monilla kotisivuilla on internet-selaimen osoiterivin alussa pieni ikoni, esimerkiksi yrityksen tai urheiluseuran logo. Kyseessä on pieni kuvatiedosto, favorites icon, joka lisätään tiettyyn kansioon kotisivuilla ja internet-selain osaa hakea sen automaattisesti osoiterivin alkuun. Tämä ei ole ehkä merkittävin osa kotisivujen laatimista, mutta pieni viimeistellyn kotisivun yksityiskohta kuitenkin. |
Kartta kotisivuille Google Mapsin avullaMaanantai 25.1.2010 - Mikko Nurminen Google tarjoaa maksutonta karttapalvelua, jonka avulla on mahdollista saada kartta myös omille kotisivuille. Kartta toteutetaan Google Maps -palvelussa, jossa määritellään haluttu osoite, ja palvelu sijoittaa osoitteen kartalle. Kotisivuillasi karttaa käyttävä voi helposti suurentaa tai pienentää karttaa ja hakea ajo-ohjeet kartalle merkitylle pisteelle. Kartalle voi halutessa sijoittaa myös useita pisteitä, ja karttapisteen ikonin voi myös itse valita haluamakseen. |
Avainsanat: kartta, karttapalvelu, vinkit, google |