Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten?

Keskiviikko 8.8.2018 - Eveliina


Yrityksen tai järjestön kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn?

1. Kotisivujen ja Facebookin roolit

Kotisivujen tarkoituksena on esitellä yritystä tai järjestöä mahdollisimman kattavasti. Kotisivuilla voitkin helposti kertoa koko toiminnastasi sekä herättää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon ja luottamuksen yritystäsi ja asiantuntijuuttasi kohtaan. Hyvät kotisivut ovat informatiiviset, selkeät ja mobiiliystävälliset ja yhteydenotto on tehty vierailijalle helpoksi joko soittonapilla tai yhteydenottolomakkeella. Kotisivut ovat yrityksesi digitaalisen markkinoinnin peruskivi.

Facebook-sivukin esittelee yrityksen toimintaa, mutta tiivistetymmin ja jatkuvasti päivittyen. Facebookissa yritys tavoittelee vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, ja se on nopea, moderni ja usein myös henkilökohtaisemmalta tuntuva kanava tutustua yritykseen. Lyhyiden, iskevien julkaisuiden on tarkoitus herättää potentiaalisten asiakkaiden huomio ja samalla edistää yrityksesi tunnettuutta ja brändimielikuvaa. Usein asiakasta ohjataan kotisivuille lukemaan julkaisun aiheesta tarkemmin. Facebookin merkittävin ominaisuus yritykselle on sen huomattavan tehokkaat mainostusmahdollisuudet.

2. Perusasiat kuntoon: linkitys on kaiken A ja O

Yritykselläsi on siis kotisivut ja Facebook-tili. Olethan kuitenkin muistanut huomioida linkitykset, eli kotisivuiltasi johtaa linkki Facebook-sivuillesi ja vastaavasti Facebook-sivusi tiedoista löytyy linkki yrityksesi kotisivuille?

Parhaimmassa tapauksessa kotisivujesi etusivulle on upotettu Facebook-uutissyöte, joka näyttää Facebook-sivusi julkaisut reaaliajassa pienessä ikkunassa. Näin kotisivuiltasi pääsee heti silmäilemään myös Facebook-sivusi sisältöä ja klikkaamaan itsensä sinne helposti. Vastaavasti, kun asiakas haluaisi lukea enemmän palveluistasi ja tutkia tarkemmin yritystäsi, on Facebook-sivuilta löydyttävä linkki kotisivuille, jonka kautta asiakas voi klikata lukemaan lisää.

3. Päivitä kotisivuja ja tiedota muutoksista Facebookissa

Kotisivujen perustiedot pysyvät usein melko pitkäänkin samana. Aika ajoin kotisivuja kannattaa kuitenkin päivittää, esimerkiksi palveluihin voi lisätä tietoja tai tarkentaa jo olemassa olevia kuvauksia. Näin hakukoneetkin huomaavat, että sivustosi on aktiivinen ja päivittyvä. Mikäli kuitenkin otat valikoimiisi kokonaan uuden tuotteen tai palvelun, yhteystietosi muuttuvat tai aukioloajoissa on poikkeuksia, kannattaa näistä tiedottaa ehdottomasti myös Facebookissa. Näin maksimoit tiedotuksellisen hyödyn ja saat uudelle tiedolle mahdollisimman hyvän peiton, kun myös Facebook-seuraajasi lukevat asiasta ja klikkaavat lukemaan asiasta lisää kotisivuillesi.

4. Mainosta tuotteita ja palveluita tehokkaasti

Facebook-mainonta, jonka avulla tuot yrityksesi tehokkaasti ihmisten tietoon ja saat heidät kävijöiksi paitsi Facebook-sivuille, myös kotisivuillesi. Mainoksilla voit kannustaa ihmisiä käymään sivustollasi, ostamaan tuotteita tai osallistumaan kilpailuihin tai tempauksiin – kaikkea sitä, mitä ennen tehtiin lehti-ilmoittelulla.

Facebook on erittäin kehittynyt mainosalusta, jossa mainoksia voidaan kohdentaa varsin tarkasti halutulle kohderyhmälle. Voit seurata mainoskampanjan toimimista reaaliajassa ja säätää kampanjan budjettia tulosten mukaan. Mainostaminen on siis kustannustehokasta ja läpinäkyvää, ja pystyt maksimoimaan niin Facebook-sivujesi kuin kotisivujesikin hyödyn.

5. Pidä keskusteluyhteys avoinna chatillä ja Messengerillä

Asiakaspalvelun rooli netissä on korostunut. Perinteisten soittamisen ja sähköpostin rinnalle on kirinyt sähköinen, parhaimmassa tapauksessa reaaliaikainen asiakaspalvelu, kuten Facebookin Messenger-ominaisuus.

Facebookissa voi hyödyntää myös yrityssivun postilaatikkoa, johon asiakkaat voivat lähettää kysymyksiä suoraan.

6. Yhdessä parempiin tuloksiin

Yksinkertaisilla kikoilla pystyt rakentamaan sekä kotisivuistasi että Facebook-sivuistasi toisiaan tukevan kokonaisuuden, jossa kumpikin sivusto parhaimmassa tapauksessa ruokkii toistaan kävijäliikenteellä ja sitä kautta myynnillä. Muista kuitenkin, että kummallakin sivulla tulee olla relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, jonka lisäksi ihmiset odottavat kotisivujesi toimivan moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla ja Facebook-sivujesi päivittyvän säännöllisesti ja aktiivisesti.

Avainsanat: Facebook, sosiaalinen media, some, markkinointi