Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Miksi jokaisella yrityksellä tulee olla kotisivut?

Torstai 7.2.2019 - Eveliina

Nykyään jokaisella yrityksellä pitäisi olla hyvät ja toimivat verkkosivut toimialasta huolimatta. Listasimme viisi hyvää syytä, miksi.

1. Kotisivut ovat hyvä asiakaspalvelukanava

Kotisivut ovat erinomainen asiakaspalvelukanava. Voit tarjota tietoa yrityksestäsi sekä sen tuotteista ja palveluista, vastata asiakkaiden kysymyksiin, saada tarjouspyyntöjä tai myydä tuotteitasi suoraan sivuilta.

2. Kotisivut ovat löydettävyyden kivijalka

Tänä päivänä asiakkaat etsivät tuotteita ja palveluita ensisijaisesti netistä. Kotisivut mahdollistavat yrityksesi löytymisen netistä, kun tuotteitasi tai itse yritystäsi haetaan. Ilman toimivia kotisivuja on todennäköistä, että kaupat menevät sivu suun.

3. Kotisivut tuovat uskottavuutta

Kotisivut ovat entistä useammin ensimmäinen kontakti potentiaalisen asiakkaan ja yrityksesi välillä. Ammattimaisesti toteutetut kotisivut tuovat pienelle yritykselle lisää uskottavuutta.

4. Kotisivut ovat aina auki

Kotisivuillasi voit palvella asiakkaita vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Asiakkaasi voivat etsiä tietoa tuotteistasi ja ottaa yhteyttä silloinkin, kun yrityksesi ovet ovat lukossa, eikä kukaan vastaa puhelimeen.

5. Kotisivut mahdollistavat edullisemman markkinoinnin

Toimivat kotisivut tekevät yrityksesi markkinoinnista helpompaa ja edullisempaa. Esimerkiksi hakukone- ja Facebook-mainonta ovat esimerkiksi lehti-ilmoitteluun verrattuna erittäin kustannustehokkaita tapoja hankkia lisää asiakkaita ja myyntiä.

Avainsanat: kotisivut, yritys

Miten saat enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi?

Perjantai 28.9.2018 - Eveliina

Yhteydenottojen saaminen verkosta vaatii sen, että muutamat perusasiat ovat kohdallaan. Seuraavassa esittelemme muutaman vinkin, joiden avulla saadaan puhelin pirisemään, viestilaatikko pullistelemaan tai ajanvarauskalenteri näyttämään täysiä sarakkeita tulevien päivien kohdalla.

Varmista, että yhteydenotto on tehty sivustolla selkeäksi ja helpoksi

Tärkein peruspilari yhteydenottojen saamiselle on, että yhteydenotto on verkkosivuvierailijalle helppoa ja vaivatonta.

  • Jos haluat, että sinulle soitetaan, puhelinnumerosi täytyy löytyä helposti sivustoltasi. Yhä useammin yhteystietohaku tehdään mobiililaittella, joten pidä huolta että numero on click-to-call -linkkinä, jota painamalla numeroon pystyy soittamaan suoraan sivulta.
  • Jos haluat, että yhteydenottoja lomakkeen kautta, sijoita lomake joka sivulle ja pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena.
  • Jos haluat, että asiakkaasi varaavat ajan verkossa, nosta ajanvarauspainike selkeästi esille kaikilla sivuston sivuilla.

Sen lisäksi, että yhteydenottotavat ovat selkeästi esillä ja löydettävissä, tulee sivustolla selkeästi neuvoa, mitä vierailijan tulisi tehdä, jos hän haluaa ottaa yhteyttä. Sivustolla tulee siis olla näkyvillä myös selkeät kehotteet, esimerkiksi ”Soita ja kysy lisää”, ”Täytä tarjouspyyntölomakkeemme” tai ”Varaa aika verkossa”. Näin asiakkaalle ei jää epäselväksi, miten hänen kannattaisi toimia, jos hän haluaa olla yhteydessä yritykseesi. Suorat kehotteet myös tutkitusti toimivat parhaiten ja houkuttelevat klikkaamaan.

Tarjoa relevanttia tietoa ja ohjaa kohti yhteydenottoa

Vaikka sivustolta löytyisikin kehotteet yhteydenottoon ja tarvittavat yhteystiedot, tulee sivuston myös vakuuttaa ottamaan yhtyettä. Sivustolta täytyy siis löytyä asiakkaan etsimä tieto, jonka perusteella sivustokävijä haluaa ottaa yhteyttä.

Esimerkiksi tarjoamasi tuotteet tai palvelut, niiden hinnat sekä työnäytteet ja aiempien asiakkaiden kommentit ovat kiinnostavaa tietoa, jotka ohjaavat asiakasta kohti yhteydenottoa.

Varmista, että tietosi näkyvät myös muualla kuin kotisivuillasi

Joskus asiakkaan ei tarvitse päästä edes kotisivuillesi asti, vaan hän voi tarvita vain yrityksesi puhelinnumeron. Tällöin on hyvä säästää asiakkaalta vaiva ja tarjota numerosi näkyville muun muassa Google My Business -tilillä tai Google Ads -mainoksessa.

Kun asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään yrityksesi nimen tai sopivan hakusanan, yrityksesi tiedot näkyvät hakusivun oikeassa laidassa Google My Business -tilin näyttöikkunassa ja/tai sivun yläosassa näkyvän mainoksen yhteydessä.

Jos asiakas on tehnyt haun mobiililaitteella, pystyy hän soittamaan yritykseesi suoraan vain puhelinnumeroasi klikkaamalla. Yrityksen yhteystiedot kannattaa pitää ajan tasalla myös muissa hakupalveluissa, joissa asiakkaat etsivät yrityksiä.

Tuo sivustollesi lisää liikennettä hakusanamainonnalla

Jos sivustosi ei vielä tuota tarpeeksi yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta, kannattaa sinun mainostaa tuotettasi tai palveluasi laajemmalle yleisölle.

Google-hakusanamainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa sellaisia potentiaalisia asiakkaita, jotka jo valmiiksi etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Jos yrityksesi tarjoaa esimerkiksi kattoremontteja Jyväskylässä, yrityksellesi olisi varmasti hyödyllistä, jos sen mainos näkyisi silloin Googlessa, kun joku kirjoittaa hakukenttään ”kattoremontti Jyväskylä”. Kun haun tehnyt henkilö näkee mainoksen, klikkaa sitä ja päätyy verkkosivustollesi ja näkee tarvittavan informaation ja kehoituksen ottaa yhteyttä, on yhteydenotto jo hyvin lähellä.

Huolehdi, että kaikkiin yhteydenottoihin vastataan

Jos yritykselle on yhtäkkiä käynyt niin hyvin, että puhelin pirisee ja viestilaatikko pullistelee, on vaarana, että kaikkiin yhteydenottoihin ei ehditä vastaamaan. Nykypäivän somemaailmassa ja vanhanajan puskaradiossa sana kuitenkin kiirii nopeasti, ja yrityksen maine voi kärsiä, jos asiakkaat kokevat, että heidän yhteydenottoihinsa ei vastata – tai vastaukseen menee liian kauan.

Tämän takia on hyvä varautua siihen, että kun sivustoa on parannettu tai yritykselle on aloitettu hakusanamainonta, yhteydenottoja, tarjouspyyntöjä tai suoria ajanvarauksia myös tulee enemmän. Asiakkaille ei kannata myydä ei-oota, vaan tulevaan tilanteeseen on hyvä hieroa toimintastrategiat valmiiksi hyvissä ajoin ennakkoon.

Avainsanat: yhteydenotto, kotisivut, adwords

Ilmaisia kuvapankkeja ja miten valita kuvat kotisivuille

Torstai 30.8.2018 - Eveliina

Laadukas kuvamaailma on tärkeä osa kotisivujesi edustavuutta. Ota talteen vinkkimme ilmaisista kuvapankeista sekä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kuvapankkikuvia käytettäessä.

Verkkosivujesi välittämä tunnelma kertoo vierailijalle vahvaa tarinaa. Tuon tarinan tulisi olla harkittu ja kuvastaa mahdollisimman aidosti yritystäsi tai järjestöäsi – ja verkkosivujesi sekä muun verkkomateriaalisi kuvitus on tässä tärkeässä roolissa.

Parhaiten välität yrityksesi tunnelmaa aidoilla ja laadukkailla, ammattilaisen ottamilla kuvilla yrityksesi todellisesta toimintaympäristöstä. Aina nuo kuvat eivät kuitenkaan riitä eheän kokonaisuuden ja halutun tunnelman luomiseksi, ja silloin kannattaa turvautua kuvapankkien laajoihin valikoimiin.

Vinkit kuvien valintaan

Kuvapankkien anti kattaa otoksia laidasta laitaan ja runsaudenpula voi sokaista kokemattoman kuvienetsijän. Siksi annamme muutamia hyviä neuvoja siitä, mitä tulee ottaa huomioon kuvapankkikuvia yrityksen kotisivuille valitessa, ja lopuksi vinkkaamme myös ilmaisia kuvapankkeja, joista kuvien metsästys on hyvä aloittaa.

  1. Mieti, millaisen kuvan haluat yrityksestäsi välittää
    Kuvapankkien valikoimat ovat niin laajoja, että ilman selkeää ajatusta siitä, miltä haluat yrityksesi kuvamaailman näyttävän, voit tulla haalineeksi hyvin sekalaisen sarjan erilaisia kuvia ilman selkeää yhtenäistä linjaa. Määrittele ja kirkasta mieleesi siis ensin yrityksesi tai järjestön brändi, värimaailma, arvot ja yrityskuva, jonka haluat välittää, ja suunnittele kuvamaailma tukemaan eheästi edellä mainittuja – näin vältyt varmemmin hämmentävältä sillisalaatilta.

  2. Etsi oikenlaista kuvaa oikeaan käyttötarkoitukseen
    Etsitkö kuvituskuvaa kotisivujen välilehden banneriin, uutiskirjeeseen tai vaikkapa blogitekstin kuvitukseen? Kuvan tehtävä on tukea ja vahvistaa viestiäsi, joten mieti aina tarkkaan, millaisella kuvalla haluat kutakin viestiäsi tehostaa. Kuvapankkien kuvat ovat aina yleisempiä, yrityksesi omat kuvat yksityiskohtaisempia ja persoonallisempia. Jos yhdistelet molempia, tee myös se harkiten.

  3. Pyri aitouteen kuvakielessäsi
    Taiteelliset kuvat ovat oma lukunsa ja ne on helppo erottaa oikeita ympäristöjä ja aitoja tilanteita kuvaavista otoksista. Mutta kun etsit jälkimmäisiä kuvapankeista, ole tarkkana. Ihmiset kuvapankkien kuvissa saattavat olla usein teennäisesti poseeraavia tai maisemakuvat vahvasti käsiteltyjä. Joskus kuvat eivät myöskään sovi perisuomalaisen yrityksen imagoon – mutta kaikki riippuu viime kädessä siitä, millaisen kuvan tahdot yrityksestäsi välittää. Aidot, laadukkaat kuvat luovat luotettavimman vaikutelman.

  4. Tunne kilpailijoidesi kuvamaailma
    Millaisia kuvia muut alan yritykset käyttävät ja mitä voit oppia heiltä? Haluatko olla kuin he, vai erottua jollain tavalla eduksesi? Kotisivujen ja yrityksen muun verkko- ja painetun materiaalin kuvamaailman luominen ei tarkoita vain tyhjän tilan täyttämistä millä tahansa kuvalla, vaan liittyy olennaisena osana yrityksen brändistrategiaan. Tee siis myös tutkimusta kilpailijoidesi sivuilla ennen kuin ryhdyt hankkimaan kuvia.

  5. Muista kuvien tekijänoikeudet ja niiden merkitseminen
    Kaikkea julkaistavaa materiaalia koskettavat säädökset siitä, miten ja missä yhteydessä niitä saa käyttää ja miten tekijänoikeudet tulee niiden yhteydessä merkitä – sama pätee kuvamateriaaliin. Joidenkin kuvien käyttö on kielletty kaupallisissa yhteyksissä, joissain tekijänoikeuksia ei tarvitse merkitä, jotkut kuvat taas vaativat kuvaajan merkitsemisen kuvan yhteyteen. Ole näissä tarkkana, ettet joudu vastaamaan kuvien käyttöoikeuksien omistajalle myöhemmin. Tutustu myös yleisiin, kuvien käyttöä koskeviin Creative Commons -lisensseihin ja -sääntöihin.

Ilmaisia kuvapankkeja käyttöösi

Kuvapankkeja on netti pullollaan, ja niitä löytää Googlesta vaivattomasti. Vertailu kannattaa, jotta löydät omalle yrityksellesi sopivimmat kuvalähteet. Yleensä kuvapankki vaatii vähintään kirjautumisen, usein myös maksun per käytetty kuva tai esimerkiksi kuukausittaisen korvauksen kuvapankin vapaasta käytöstä. Harkitse omaa tarvettasi ennen sitoutumista tiettyyn kuvapankkiin. Lopuksi vinkkaamme sinulle muutamia ilmaisia kuvapankkeja, joista on hyvä lähteä liikkeelle.

  • Pexels – Laadukas ja monipuolinen kuvapankki niin yksityis- kuin kaupalliseen käyttöön. Kuvat ovat vapaasti muokattavissa, eikä tekijänoikeuksia tarvitse mainita.

  • Unsplash – Laadukkaita, erottuvia otoksia, joita voit käyttää vapaasti kaupallisissa yhteyksissä.

  • Stocksnap.io – Laaja ja monipuolinen valikoima käyttöoikeusvapaita, ilmaisia kuvia.

  • Pixabay – Creative Commons CC0-lisenssillä julkaistuja kuvia, eli vapaassa käytössä myös kaupallisiin tarkoituksiin.

  • Picjumbo – Laaja valikoima eri aiheisia kuvia, joiden etsinnässä auttavat monipuoliset hakutoiminnot. Sisältää enemmän “peruskuvia” kuin vaikkapa Unsplash.

  • Kuviasuomesta.fi – kotimaisia, käyttöoikeusvapaita maisemakuvia, joskin valikoima ei kovin laaja, ja hakutoimintoa ei ole.

  • ISO Republic – laaja valikoima niin perinteisempiä kuvapankkiotoksia kuin uniikimpia kuvia. Hakutoiminto ei tosin yhtä toimiva, kuin listan yläpään kuvapankeissa.

Avainsanat: kuvat, kuvapankki, kotisivut

Näin tuotat hyvää sisältöä kotisivuillesi - 8 vinkkiä kirjoittajalle

Tiistai 21.8.2018 klo 8.57 - Eveliina

Kaipaavatko kotisivusisällöt päivitystä tai kokonaan uutta tekstisisältöä? Siispä sormenpäät näppäimistölle ja kirjoittamaan! Kiinnostavan, oikeakielisen ja hakukoneita miellyttävän verkkotekstin tuottaminen ei ole aivan simppeliä, mutta siinä voi kehittyä paremmaksi pienellä harjoittelulla.

1. Määrittele kotisivujesi tavoite

Mieti, mikä on kotisivujesi ensisijainen tavoite? Haluatko lisätä tuotteiden tai palveluiden myyntiä, kasvattaa sähköpostilistaa tai jakaa tietoa yrityksen tai järjestön toiminnasta? Sivustolle on ensiarvoisen tärkeää määritellä selkeä tavoite, sillä se ohjaa sinua kirjoittaessasi. Tavoite kiikarissasi sinun on helpompi tuottaa tekstiä, joka saattaa lukijan loogisesti eteenpäin haluttuun toimenpiteeseen saakka.

2. Tiedä, kenelle kirjoitat

Ketkä ovat kohderyhmääsi? Millainen on tyypillinen asiakkaasi? Puhuttele juuri häntä! Kun kirjoitat, pidä hänet mielessäsi. Haluaisiko hän, että puhut hänelle kuin oppilaalle, vaiko ystävälle tai naapurille? Useimmat lukijat arvostavat ystävällistä ja kehottavaa sävyä tiukkojen käskyjen tai persoonattomien informaatiotulvien sijaan.

3. Vältä vaikeaa ammattisanastoa

Käytä sanastoa, jonka lukijat ymmärtävät. Vaikka liiketoimintasi ja siihen liittyvät ammattitermit ovat sinulle tuttuja kuin taskunpohjasi, asiakkaasi ei todennäköisesti tunne niitä –  siksi juuri hän haluaa ostaa asiantuntijuuden ja palvelun sinulta. Pystyt todistamaan ammattitaitosi muullakin tavalla kuin käyttämällä ammattislangia, joka pahimmassa tapauksessa karkottaa hämmentyneen lukijan kilpailijasi sivuille.

4. Ole selkeä ja ytimekäs

Lukijoilla on verkossa todella lyhyt keskittymiskyky: useimmat surffailijat lukevat enintään kolmanneksen verkkosivun tekstisisällöistä. Kirjoita selkeitä ja napakoita lauseita sekä lyhyitä kappaleita. Kerro tärkein aina ensin ja täydentävät yksityiskohdat myöhemmin. Varsinkin mobiilissa pitkät virkkeet ja kilometrien pituiset kappaleet uuvuttavat lukijan.

Sivuston rakenteen on oltava selkeä, ja jokaisen sivun tulee keskittyä yhteen asiaan. Ohjaa ja linkitä sivulta aina yhteydenottoon – jos asiakas haluaa ottaa sinuun yhteyttä, yhteydenottolomakkeen tai soittopainikkeen täytyy olla yhden klikkauksen päässä! Pidä yhteystietosi esillä jokaisella sivulla myös sivun alapalkissa.

5. Otsikoi napakasti ja muotoile kohtuudella

Tiivistä tekstisisältösi olennaisimmat asiat pääotsikkoon ja väliotsikoihin, jotta lukijan on helppo luoda käsitys sivun sisällöstä yhdellä silmäyksellä. Elävöitä tekstiä ja korosta tärkeitä asioita listauksilla, numeroinneilla, lihavoinneilla ja kursivoinneilla. Tekstin muotoilun määrän suhteen kannattaa kuitenkin olla tarkkana, liiallinen muotoilu voi tehdä tekstistä sekavan oloisen.

6. Päivitä sisältöjä säännöllisesti

Ovatko kotisivut saavuttamassa reliikkiasemaa, ja säilyneet täysin muuttumattomina jo useamman vuoden ajan? Tuntuuko, että sivuille ei ole mitään päivitettävää, sillä mikään ei ole muuttunut? 

Kaikista toimintaasi liittyvistä muutoksista ja uudistuksista kannattaa tiedottaa kotisivuilla mahdollisimman nopeasti – jos asiakkaasi etsivät tietoa sivuiltasi sitä löytämättä, todennäköistä on, että lukija poistuu sivuilta jälkiä jättämättä. Myös muita yritykseesi tai järjestöösi liittyviä uutisia ja kuulumisia on hyvä päivittää sivuille. Niille kannattaa omistaa kokonaan oma sivunsa, jonka voi nimetä vaikkapa blogiksi tai uutissivuksi.  Myös hakukoneet arvostavat uutta ja päivitettyä sisältöä.

7. Huolehdi hakukoneystävällisyydestä

Koska viimeksi etsit kotisivuasi hakukoneista? Tekstisisältö vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa. Jos kirjoitat hakukoneeseen hakutermiksi tärkeimmän palvelusi ja toimialueesi, löydätkö kotisivujasi ensimmäiseltä, tai edes toiselta sivulta?

Määrittele jokaiselle sivulle yksi tavoitetta vastaava avainsana, jonka ympärille kirjoitat sivun tekstisisällön. Avainsana tuodaan esille ainakin pääotsikossa, mahdollisesti väliotsikossa ja muutaman kerran tekstissä, tekstin pituudesta riippuen. Hyvä avainsana on esimerkiksi juuri sen palvelun nimi, jonka sivulla esittelet. Useimmiten avainsanan kylkeen kannattaa liittää paikkakunnan nimi, jolla toimit, kuten ”Kasvohoito Kempele”. 

8. Ole oma itsesi

Aitous kannattaa aina, myös verkossa. Ole rehellinen: älä vähättele tai liioittele, tai esitä muuta, kuin mitä edustat. Erotu olemalla rohkeasti oma itsesi – persoonallisuus jää aina mieleen. Kerro esimerkiksi yrityksestäsi tai järjestöstäsi kertovalla sivulla tiivistetysti, kuinka kaikki alkoi – ihmisiä kiinnostavat tarinat.

Muista yhdistää oma persoonallinen otteesi edellä esiteltyihin vinkkeihin ja pidä punainen lanka käsissäsi koko matkan ajan – näin et voi mennä harhaan, ja matka taittuu oikeaan suuntaan.

Avainsanat: kotisivut, sisältö, blogi, artikkelit