Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakin, useilla yrityksillä ei ole kotisivuja eikä tätä ole helppo ymmärtää. Ei siksi, että työskentelen Kotisivukoneelle, vaan enemmänkin koska etsin lähes poikkeuksetta kaiken tarvitsemani tiedon internetistä. Mikäli yrityksellä ei ole kotisivuja, minulle yritystä ei ole olemassa.
Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakin, useilla yrityksillä ei ole kotisivuja eikä tätä ole helppo ymmärtää. Ei siksi, että työskentelen Kotisivukoneelle, vaan enemmänkin koska etsin lähes poikkeuksetta kaiken tarvitsemani tiedon internetistä. Mikäli yrityksellä ei ole kotisivuja, minulle yritystä ei ole olemassa.
Joka vuosi tuttu kolahdus ilmoittaa keltaisten sivujen saapuneen. Näitä ennen niin hyödyllisiä luetteloita ei vieläkään tarvitse tilata. Enkä ihmettele tätä lainkaan, sillä hämmästykseni rajoittuu siihen hukkaan heitetyn rahan määrään jota yritykset syytävät keltaisten sivujen kaltaisiin luetteloihin. Hämmästykseni johtuu kahdesta syystä. Ensinnäkin, etsiessäni palveluita en käytä koskaan keltaisia sivuja. Toisekseen, kaipaan muutakin tietoa kuin pelkän puhelinnumeron. Onko yrityksellä etsimäni tuote tai palvelu, löytyykö siinä tarpeelliset ominaisuudet ja suositteleeko kukaan tuotetta – kaikki päätöksentekoon vaikuttavia asioita jotka eivät keltaisten sivujen ilmoitukseen mahdu. Siinä tapauksessa, että tarvitsisinkin pelkän puhelinnumeron, käyttäisin todennäköisesti kännykkääni vieraillessani yrityksen kotisivuilla sen saadakseni.
Pieni joukko teknisesti orientoituja ihmisiä ihmettelevät bloggaajien jatkuvasta kotisivujen tarpeen alleviivauksesta. Heidän mielestään aiheesta keskustelu on turhaa sillä totta kai yritykset tarvitsevat kotisivut. Silti luvut kertovat toista. 30 %:lla 5-9 henkilöä työllistävistä yrityksistä Suomessa ei ole kotisivuja. Ilmeisesti aiheesta pitääkin puhua. Vaikka väittelyä voisi jatkaa ikuisuuksiin, yksinkertainen totuus on, että mikäli haluat kuluttajien löytävän yrityksesi, sinulla tulee olla kotisivut. Vaikka maailmassa voikin olla yrityksiä jotka selviäisivät verkkosivutta, 99,99 % eivät siihen kykene. Nämä pienet, verkkosivuttomat yritykset toimivat yleensä lokalisoituneen asiakaskunnan kanssa, eivätkä heitä uudet asiakkaat kiinnosta. Hämmästyttävää tämäkin.
Puhuessani yrityksistä jotka tarvitsevat kotisivut, tarkoitan pieniä yrityksiä jotka haluavat kasvattaa asiakaskuntaansa, enkä usko heidän tässä onnistuvan ilman läsnäoloa verkossa. Loin jopa Facebook-ryhmän tälle vakaalle uskomukselleni. Loppujen lopuksi kotisivusi ovat kuin kotisi. Saatat käyttää useita eri kommunikointimenetelmiä ihmisten kanssa, mutta kotisi kertoo aina sinusta eniten.
Mitä mieltä sinä olet? Onko yrityksen mahdollista selvitä nykymaailman nopeassa yrityskulttuurissa kotisivutta?