Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Kerrotko kotisivuillasi liikaa?

Maanantai 3.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund


Myyvät kotisivut voi kärjistetysti jakaa kahteen kastiin:

  • Kaupan päättämiseen tähtäävät kotisivut, eli esimerkiksi verkkokaupat tai muut sivustot, jotka pyrkivät saamaan asiakkaan tekemään tilauksen.
  • Myyntiprosessin aloittamiseen tähtäävät kotisivut, eli sellaiset sivut, jotka pyrkivät saamaan asiakkaan yhteystiedot sähköpostia, puhelua tai tapaamista varten.

Jos kotisivusi pyytävät asiakkailtasi suoria tilauksia, niillä kannattaa olla paljon tietoa tuotteesta, tuotteen käytöstä ja tilauksesta. Silloin asiakkaan on helmpompi tehdä päätös ja toimia.

Jos kuitenkin kotisivusi eivät tuota suoria tilauksia, vaan esimerkiksi tarjouspyyntöjä, on tilanne toinen. Tällaisilla kotisivuilla ei kannata kertoa kaikkea mahdollista tuotteesta ja sen tilaamisesta. Koska asiakasta kehotetaan ottamaan yritykseesi yhteyttä tavalla tai toisella, tulee yhteydenoton tekemiseen olla syy. Jos asiakkaasi saa kaiken tiedon suoraan kotisivuiltasi, miksi hän haluaisi jutella myyjäsi kanssa?

Sivujen www.myyntipotentiaali.com kautta saadaan vain vähän yhteydenottoja. Samaan aikaan tuotteesta tehty yhden sivun laskeutumissivu (www.myyntipotentiaali.com/nettitarjous) tuottaa moninkertaisesti kontakteja.

Syy on selvä: yhden sivun minisivusto tarjoaa lupauksia ja herättää enemmän kysymyksiä, kuin mihin vastaa. Sen tehtävä on antaa kävijälle syitä yhteydenottoon, ei ostamiseen. Pääsivusto taas kertoo tyhjentävästi tuotteesta, mikä ei kannusta yhteydenottoon.

Rakenna sivustosi sen tavoitteen mukaan. Jos sivusto tähtää ostopäätökseen, perustele asiakkaallesi ostopäätös. Jos sivusto tähtää yhteydenottoon, perustele asiakkaallesi yhteydenotto. Liika tieto vähentää tarvetta ja mielenkiintoa yhteydenoton tekemistä kohtaan.

 

 

Avainsanat: sisältö, tavoite