Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Kotisivujen sisältö ja avainsanat

Perjantai 9.4.2010 - Heikki Tirkkonen


Kotisivujesi sisältö ja avainsanat ovat asioita, joihin voit helposti vaikuttaa. Ne ovat myös osa helposti toteuttavaa hakukoneoptimointia.

Sisältö voi olla käytännössä mitä tahansa. Sivuillasi voi olla tekstiä, kuvaa, ääntä tai videoita. Tässä kirjoituksessa keskitymme tekstimuotoiseen sisältöön, sillä Google näkee sivusi nimenomaan tekstimuotoisena. Muunlainen sisältö tulee kuvailla tekstinä, jotta hakukoneet lukevat sen.

Helpoin tapa esittää hakukoneoptimoinnin ja sisällön välistä suhdetta on seuraava:

  1. Jos sivuillasi on sisältöä, se on hyvä
  2. Jos sisältöä on paljon, se on parempi
  3. Jos sisältöä on vieläkin enemmän, se on parasta

Google luokittelee sivut sisällön perusteella. Jos sivuillasi on paljon sisältöä, siellä on myös enemmän luokiteltavaa ja ne löytyvät useammilla hakusanoilla. Siispä, enemmän sisältöä tuo enemmän kävijöitä.

Asia ei kuitenkaan aina ole aivan näin yksinkertainen. Pitää muistaa, että
tässä viitataan nimenomaan asiaankuuluvaan ja tarkoituksenmukaiseen sisältöön. Sisällön tulee lisätä sivujesi arvoa ja tarjota tietoa asiakkaillesi. Tämä johtuu siitä, että laadukas artikkeli saa aikaan enemmän liikennettä ja enemmän linkityksiä, joka puolestaan on iso tekijä hakukoneoptimoinnissa. Hyvä sisältö on sivujesi aiheeseen liittyvää ja sisältää aiheeseen kuuluvia avainsanoja. Lyhyesti siis, älä tee huonoa sivua ja odota sen saavan paljon liikennettä. Sisällön kannattaa olla harkittua ja lisäarvoa tuottavaa.

Kun Google lukee sivujesi sisällön, se tekee sivuista tiiviin avainsanalistan. Nämä avainsanat määrittelevät millä hauilla sivut löytyvät, joten niiden tärkeyttä ei voi painottaa liikaa.

Avainsanoja mietittäessä pitää pohtia kolmea tärkeää kysymystä.

  1. Kertooko avainsana yrityksestä?
  2. Kuinka usein avainsanaa haetaan?
  3. Kuinka kilpailukykyinen avainsana on?

Avainsanojen asiaankuuluvuus

Tärkeintä on löytää avainsanat, jotka kertovat yrityksestäsi ja tuovat sitä kautta arvokasta liikennettä sivuillenne. Hyvä ja tehokas tapa on miettiä mahdollisia lauseita ja sanoja, joilla mahdolliset asiakkaat voisivat etsiä sivujasi.

Avainsanatiheys

On tärkeää löytää avainsanat, joita haetaan säännöllisesti. Muuten sivut voivat löytyä hakutuloksissa korkealtakin, mutta liikennettä ei silti tule. Kun olet kasannut listan asiaankuuluvista avainsanoista, voit käyttää avainsanatiheyden mittaamiseen käytettyä työkalua, joka kertoo kuinka usein kyseisiä sanoja on haettu päivittäin, sekä mahdollisia muunnoksia sanoista.

Avainsanojen kilpailukyky

Kun olet saanut kasaan listan suosittuja ja asiaankuuluvia avainsanoja on
valitettavasti aika heittää suurin osa menemään. Monet avainsanat ja -lauseet ovat erittäin kilpailtuja ja niillä on erittäin vaikea saada korkeita hakutuloksia. Jos olet vasta aloittamassa hakukoneoptimointia, on parasta aloittaa helpoista avainsanoista. On myös olemassa työkaluja, joilla voit tarkistaa avainsanojen hakutuloksen listauksen vaikeusastetta. Viimeisenä neuvona: aloita helpoimmista avainsanoistasi.

 

Avainsanat: hakukoneoptimointi, sisältö, avainsanat


Kommentit

12.5.2014 11:37  klikkaa tästä...

Ei välttämättä tarvitse olla sisältöä tuhansia sanoja. Itselläni on sivustoja joissa on paljon tekstiä sekä sivustoja joissa on vain muutamia sanoja ja molemmista löytyy sekä menestyjiä että täysiä floppeja. Google päättää suurelta osalta laadukkaiden sivustoon tulevien linkkien ansiosta sijoituksen.

4.11.2017 1:50  lisätietoja

En ole samaa mieltä. Joskus Google tarvitsee tuoretta sisältöä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini