Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Miten kävijät päätyvät kotisivuillesi?

Torstai 25.3.2010 - Sjoerd Handgraaf


Kun olet avannut kotisivusi, täyttänyt sen erinomaisella sisällöllä, luonut sille ammattimaisen ulkoasun, ainoa asia mikä puuttuu ovat kävijät. Kävijät ovat asia, joita jokainen internetsivuston ylläpitäjä haluaa sivustolleen. Tietämällä mitä eri reittejä pitkin kävijät voivat saapua sivustollesi, saat selville missä yrityksesi äänen kannattaa ja pitää kuulua, että saat lisäliikennettä sivustollesi.

Yleensä kävijät löytävät tiensä sivustollesi näiden neljän eri reitin kautta:
  • Suora liikenne: kävijä näpyttelee kotisivujesi osoitteen suoraan selaimen osoitekenttään, tuntee sen entuudestaan, on merkinnyt sen suosikkeihin tai löytänyt sen flyeristä, mainoksesta tai käyntikortista
  • Hakukoneet:  kävijät etsivät tietynlaista palvelua tai tuotetta hakukoneiden kautta (Google, Yahoo, Altavista, Bing, Ecosia) ja tulosten perusteella päätyvät sivustollesi
  • Nettimainonta: kävijät klikkaavat nettiin laittamaasi mainosta (esim. Google AdWords tai Klikkipaketit)
  • Viittaavat sivustot: kävijät löytävät joltain muulta sivustolta linkin kotisivullesi

Nyt kun tiedät mitä mahdollisia reittejä on olemassa, voimme  katsastaa miten voit vaikuttaa siihen, että saat varmasti jokaisesta näistä lähteestä liikennettä sivustollesi.

Suora liikenne

Tähän sinulla on kaikista eniten vaikutusvaltaa. Varmista, että tulevat ja nykyiset asiakkaat ovat tietoisia nettisivusi olemassaolosta ja osoitteesta. Tämän saat aikaiseksi laittamalla nettiosoitteesi jokaiseen kommunikointivälineeseesi (käyntikortti, esitteet, flyerit, kuitit, laskut, alennuskupongit jne.)

Hakukoneet

Tämän reitin vaikuttamiseen tarvitset paljon alustavaa työtä, ja sen optimointia jatkuvalla syötöllä. Ensimmäinen ja tärkein askel on optimoida sivustosi hakukoneita varten. Tätä kutsutaan hakukoneoptimoinniksi. Voit lukea siitä lisää mm. Kotisivukoulun kirjoituksista: Mikä saa hakukoneet raksuttamaan? ja Hakukoneoptimointi.

Nettimainonta

Kohdennetun mainonnan tekeminen netissä oli vanhoina aikoina hyvinkin mutkallista. Yritykset pystyivät esimerkiksi ostamaan mainostilaa sivustoilta, joilla kävivät kohderyhmään kuuluvat potentiaaliset asiakkaat, mutta oli mahdotonta tietää kuinka moni tuli minkäkin sivuston kautta.

Tämä prosessi muuttui ja helpottui Google Adwordsin kautta. Lukemalla Kotisivukoulun Google Adwordsin lyhyt oppimäärä -artikkelin, sukellat nopeasti ja sujuvasti nykyaikaisen nettimainonnan maailmaan.

Kotisivukone tarjoaa asiakkailleen myös Klikkipaketteja, joiden avulla voit ostaa kotisivuillesi yrityksestäsi kiinnostuneita kävijöitä edullisesti ja vaivattomasti. Mainokset esitetään Suomen suurimmissa ja tunnetuimmissa verkkopalveluissa. Lue täältä lisää Kotisivukoneen Klikkipaketeista.

Viittaavat sivustot

Kotisivuihisi viittaavat sivustot ovat halvin mahdollinen reitti, ja oikein toteutettuna myöskin kaikista tuloksellisin. Toteutustapoja on monia: listaat sivustosi erilaisiin yrityshakemistoihin, liityt erilaisiin yhteisöihin, jotka ovat sidoksissa yritykseesi, teet bannerinvaihtoa (vaihdetaan sivustojen bannerit keskenään ja näytetään niitä sivuilla) pidät yllä blogia, omaat Twitter-tilin ja niin edespäin.

Jos koet, että linkki- ja bannerinvaihto on työlästä, voit myös hitusen oikaista, ja kokeilla ilmaispalvelua nimeltä Mainosverkko.fi. Mainosverkon kautta saat liitettyä sivullesi pudotusvalikon, joka on käytännössä linkkilista, joka päivittyy sen mukaan mitä linkkejä palveluun osallistuvien sivustojen pudotusvalikoista klikataan. Jos joku klikkaa yrityksesi sivustolla pudotusvalikossa olevaa linkkiä, sivustosi nousee kaikkien palvelua käyttävien sivustojen pudotusvalikon ensimmäiseksi linkiksi. Kätevää!

Takeita on vaikea antaa internetin dynaamisessa maailmassa, mutta kun olet ottanut huomioon nämä reitit ja hyödyntänyt niitä, sivustosi saa varmasti paljon lisää liikennettä.

 

Avainsanat: nettimainonta, markkinointi, hakukoneet