Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Hyvän valikon tunnusmerkkejä

Maanantai 22.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund


Valikko on kotisivujesi tärkein yksittäinen elementti. Valikon avulla kävijä joko löytää etsimänsä tai sitten ei.

Hyvän valikon tunnusmerkkejä ovat:

  1. Valikko näyttää valikolta ja toimii valikon tavoin. Valikon kanssa ei kannata kikkailla turhia, koska muuten kävijäsi eivät välttämättä osaa käyttää sitä.

  2. Valikosta löytyy linkit etusivulle ja yhteystietoihin, koska niitä haetaan sieltä aina.

  3. Valikko on jaettu asiakkaiden ajatusmaailman mukaan, ei sinun organisaatiorakenteesi mukaaan. Valikon jaottelun täytyy olla intuitiivinen, eli asiakkaan pitää voida, sen kummempia miettimättä, valita oikea linkki valikosta.

  4. Linkkien nimien täytyy olla selkeitä ja intuitiivisia. Täysin ulkopuolisen henkilön täytyy pystyä päättelemään sekunnin murto-osassa, mitä tietoja minkäkin linkin takaa löytyy. Linkkiin kannattaa kirjoittaa mahdollisimman konkreettisesti mitä sen takaa löytyy, esim. "Puhelimet" on parempi kuin "Tuotteet".

  5. Valikko näyttää sinulle missä olet juuri nyt. Valittu linkki voi esimerkiksi olla erivärinen, tästä puhutaan yleensä nimellä "aktiivinen linkki". Nykyään yhä useampi kävijä tulee sivuille hakukoneen kautta ja usein suoraan tietylle alasivulle, mikä lisää selkeyden tarvetta.

Valikon suunnittelussa kannattaa käyttää ulkopuolista apua. Jos olet itse suunnitellut valikkosi, niin näytä sitä asiakkaillesi ja potentiaalisille asiakkaillesi ja pyydä heitä kertomaan, mitä tietoa kunkin linkin takaa löytyy. Näin saat käsityksen siitä, oletko osannut astua asiakkaasi kenkiin suunnittelun aikana.

Avainsanat: rakenne, sisältö, valikko