Kotisivukoulu
Mitä tarjoat epävarmalle ostajalle?Maanantai 21.6.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Kotisivujen pitää kehottaa kävijää toimimaan. Usein tämä tarkoittaa, että kävijää pyydetään ostamaan tarjolla oleva tuote tai palvelu. Jokainen kotisivujen kautta kauppoja metsästänyt yrittäjä tietää, että tässä piilee ongelma. Vain aniharva kävjiä on tarpeeksi vakuuttunut luopuakseen rahoistaan siltä istumalta. Kotisivuillasi pyörii siis paljon kiinnostuneita kävjöitä, mutta vain vähän ostopäätöksen tehneitä selailijoita. Siksi on tärkeää vastata kysymykseen "Olen kiinnostunut, mitä teen?" |
Avainsanat: sisältö, suunnittelu, tavoite |
Yksi vai useampi sivusto?Maanantai 14.6.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Vaikka moni yritys pärjää hyvin yhdellä sivustolla, on joskus syytä avata useita eri kotisivuja. Tässä kirjoituksessa kerromme muutaman syyn. |
Avainsanat: rakenne, suunnittelu |
Yleisiä hakukonemyyttejäPerjantai 11.6.2010 - Heikki Tirkkonen Hakukoneoptimointiin liittyy paljon epätietoisuutta. Vaikka netistä löytyy paljon ohjeita ja neuvoja sivujen näkyvyyden parantamiseksi, osa niistä on hyvinkin huonoja. Kuten mikään muukaan osa bisneksestä, hakukoneoptimointi ei ole helppoa ja halpaa. Päätimme täten uhrata muutaman hetken paljastaaksemme kolme yleisintä myyttiä hakukoneisiin liittyen. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi |
Tee kotisivuistasi sosiaalisemmatMaanantai 7.6.2010 - Tiina Rönnberg Olemme lisänneet Kotisivukoneeseen uuden toiminnon, joka auttaa sinua saamaan kotisivuistasi sosiaalisemmat: Share-napit! Niiden avulla kotisivuillasi kävijät voivat helposti jakaa sivujesi sisältöä ystäviensä kanssa. Yhdellä napsautuksella he voivat jakaa uutisiasi, valokuviasi tai vaikka verkkokauppasi tuotteita esimerkiksi Facebookiin, MySpaceen, Twitteriin ja moniin muihin palveluihin. Tai yksinkertaisesti lähettää vinkkejä hyvistä jutuista sähköpostitse ystävilleen. |
Avainsanat: vinkit, viestintä, sosiaalinen media, share |
Selkokieliset osoitteetPerjantai 4.6.2010 - Heikki Tirkkonen Olet saattanut huomata, että Kotisivukoneella luodut sivut saavat numeerisen osoitteen, esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/4. Nämä URL-osoitteet muodostuvat sivujen määrän mukaan. Eli esimerkissä oleva sivu olisi neljänneksi luotu. On olemassa myös tapa, jolla voit muodostaa selkokielisiä osoitteita, kuten esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/info. Näin saat sisällytettyä myös itse osoitteeseen tärkeitä tietoja, kuten mistä sivu kertoo. Sitä tarvitset, jos linkität sivun blogiin, foorumille tai toiselle sivustolle. |
Helpota yhteydenottoaMaanantai 31.5.2010 - Tiina Rönnberg Kotisivuilta tulisi löytyä tärkeimmät asiat selkeästi ja yhteydenotosta pitää tehdä mahdollisimman helppoa. Varsinkin yritysten kotisivuilta pitäisi löytyä nopeasti yhteystiedot sekä aukioloajat. Pidä huolta, että sivuillasi olevat tiedot ovat ajan tasalla ja toiminnassa. Näin varmistat, ettei yksikään yhteydenotto mene ohi, eivätkä asiakkaat ole väärän oven takana kolkuttelemassa. |
4 vinkkiä blogin aloittamiseenPerjantai 28.5.2010 - Helena Rebane Blogi on Kotisivukoneen suosituimpia ominaisuuksia. Bloggauksesta onkin tullut erittäin suosittu tapa niin yksityishenkilöiden kuin yhdistystenkin kesken levittää sanomaa ja kommunikoida muiden kanssa. Jos sinulla ei ole vielä blogia ja olet ajatellut aloittavasi sellaisen, tässä on muutama vinkki kuinka aloittaa blogikirjoittelu Kotisivukoneella. |
Avainsanat: vinkit, blogi, markkinointi, viestintä |
Kustannustehokasta mainontaa Googlen AdWords -mainoksillaMaanantai 24.5.2010 - Pär Österlund Google tarjoaa hakutulosten vieressä näytettäviä mainoksia. Niillä voit saada kävijöitä sivuillesi myös sellaisilla hakusanoilla, joilla sivustosi ei muuten löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta. |
Avainsanat: markkinointi, adwords, google |
Sisältö esille sisältölaatikoiden avullaPerjantai 21.5.2010 - Tiina Rönnberg Jos haluat nostaa ajankohtaisia asioita tai tarjouksia paremmin esiin kotisivuillasi voit tehdä sen sisältölaatikoiden avulla, jotka näkyvät kotisivujesi sivupalstassa. Sisältölaatikoilla voit myös keventää päävalikossasi olevien linkkien määrää. |
Avainsanat: vinkit, sisältö, sisältölaatikot |
Pidä kerran kuussa kehityspalaveriMaanantai 17.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Kehityspalaveri on hyvä rutiini kotisivujen kehittämiseen. Jos teit sivut yksin, voit hyvin pitää kehityspalaverinkin yksin. Jos teit sivut yhdessä jonkun kanssa, voit kutsua tämän henkilön mukaasi palaveriin. Pidä palaveri joka kuukausi, mutta älä käytä siihen tuntia enempää aikaa. |
Avainsanat: suunnittelu |
Luottamus myy, mutta miten sitä saa?Perjantai 14.5.2010 - Sjoerd Handgraaf Ennen vanhaan yritykset pystyivät helposti vedättämään asiakkaitaan väittämällä omia tuotteitaan parhaiksi ja edullisimmiksi. Ja kuluttajat menivät helposti siihen lankaan, koska ei ollut helppoa tapaa tarkistaa pitääkö myyjän puheet paikkaansa tai tehdä hintavertailuja. Tämä kaikki on muuttunut sähköisen kaupankäynnin lisäännyttyä - tuotteita on helpompi vertailla ja hintojen seurantaan löytyy omia sivustoja, kuten esimerkiksi vertaa.fi. Laaja hintavertailu on nyt vain klikkauksen päässä. Nämä asiat ovat pakottaneet yrityksiä olemaan rehellisempiä ja avoimempia niin tuotteiden hinnan kuin laadunkin suhteen. |
Avainsanat: vinkit, markkinointi, viestintä |
Hyvät kotisivut - näin onnistut kotisivujen kanssaMaanantai 10.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Hyvät kotisivut on helppo tunnistaa, mutta vaikea tehdä. Hyvillä kotisivuilla on usein tiettyjä yhteisiä tekijöitä. Arvioi tämän listan perusteella omia kotisivujasi ja tee niistä jokaisen arviointikerran jälkeen hieman paremmat. |
Avainsanat: sisältö, suunnittelu, ulkoasu |
Kotisivujen sisällön asetteluPerjantai 7.5.2010 - Helena Rebane Kun olet saanut kotisivusi avattua ja päättänyt miltä haluat sivujen näyttävän sekä minkälaista sisältöä haluat eri sisältösivuilla olevan, on aika miettiä miten sisältö kannattaa esittää, jotta se näyttää mahdollisimman houkuttelevalta. |
Kerrotko kotisivuillasi liikaa?Maanantai 3.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Myyvät kotisivut voi kärjistetysti jakaa kahteen kastiin:
|
Lisää videoita kotisivuillePerjantai 30.4.2010 - Helena Rebane Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja video kertoo enemmän kuin miljoona kuvaa. Sen takia näytämmekin nyt helpon tavan liittää videoita kotisivuille! Helpoiten videon saa sivuille lähettämällä se ensin videonjakopalveluun, kuten YouTubeen tai Vimeoon. Näiden palveluiden kautta videot toimivat suoraan selaimeen latautuvan videosoittimen kautta ja toimivat käytännössä kaikilla koneilla suoraan. Vaikket olisikaan aikaisemmin käyttänyt näitä palveluita, ei syytä huoleen - palveluiden käyttö on helppoa ja nopeaa. |
Kerro mitä tuotteellasi voi tehdäMaanantai 26.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Ihmiset ovat pääosin hyvin laiskoja kuvittelemaan, mihin kaikkeen he voivat tuotteitasi käyttää. Siksi sinun kannattaa miettiä tuotteidesi käyttötarkoituksia valmiiksi ja antaa potentiaalisille asiakkaille ideoita. |
Kuinka tehdä loistava tapahtumasivustoPerjantai 23.4.2010 - Helena Rebane Kevät- sekä kesäaika on täynnä tapahtumia. Onko kenties siskosi menossa naimisiin? Serkkusi juhlimassa 5-vuotissyntymäpäiviään? Tai vanhempasi juhlivat 25-vuotishääpäiväänsä? Netistä löytyy yhä enemmän sivuja, jotka on suunniteltu suurten massakokoontumisten sijaan intiimejä ja henkilökohtaisia tapahtumia varten. Oli sinun tapahtumasi minkä tyylinen tai kokoinen tahansa – kesämökkiolympialaiset tai viikonloppujuhlat – Kotisivukoneen avulla voit helposti ja käden käänteessä luoda sivuston omalle tapahtumallesi. |
Asiakaslähtöiset kotisivut keskittyvät kävijäänMaanantai 19.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Suurella todennäköisyydellä kotisivusi käsittelevät sinua, sinun yritystäsi ja sinun tuotteitasi. Tämä on ongelma siksi, ettei juuri ketään kiinnosta sinä, sinun yrityksesi tai sinun tuotteesi. Nettisivuilla kävijälle kannattaa kertoa kävijää kiinnostavista asioista. Kävijälle kannattaa kertoa siitä, mikä hänen elämässään, työssään tai arjessaan tulee muuttumaan sinun ansiostasi. |
Avainsanat: sisältö, suunnittelu |
Etusivun kaksi päätehtävääMaanantai 12.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Kotisivujen etusivulla on kaksi päätehtävää; varmistaa, ettei kävijä poistu välittömästi ja saada kävijä klikkaamaan jotain. Varmista, että etusivusi hoitaa nämä kaksi päätehtäväänsä. Kaikki muu, kuten ajankohtainen sisältö, saa paikkansa sen jälkeen. Jos kävijä poistuu heti, peli on menetetty. |
Kotisivujen sisältö ja avainsanatPerjantai 9.4.2010 - Heikki Tirkkonen Kotisivujesi sisältö ja avainsanat ovat asioita, joihin voit helposti vaikuttaa. Ne ovat myös osa helposti toteuttavaa hakukoneoptimointia. Sisältö voi olla käytännössä mitä tahansa. Sivuillasi voi olla tekstiä, kuvaa, ääntä tai videoita. Tässä kirjoituksessa keskitymme tekstimuotoiseen sisältöön, sillä Google näkee sivusi nimenomaan tekstimuotoisena. Muunlainen sisältö tulee kuvailla tekstinä, jotta hakukoneet lukevat sen. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, sisältö, avainsanat |