Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Yleisiä hakukonemyyttejä

Perjantai 11.6.2010 - Heikki Tirkkonen


Hakukoneoptimointiin liittyy paljon epätietoisuutta. Vaikka netistä löytyy paljon ohjeita ja neuvoja sivujen näkyvyyden parantamiseksi, osa niistä on hyvinkin huonoja. Kuten mikään muukaan osa bisneksestä, hakukoneoptimointi ei ole helppoa ja halpaa. Päätimme täten uhrata muutaman hetken paljastaaksemme kolme yleisintä myyttiä hakukoneisiin liittyen.

Myytti 1: Metatagit ja sivun ilmoittaminen

Tämä on yksi vanhimmista ja vahingollisimmista myyteistä, johon liian monet kehittäjät ja suunnittelijat edelleen uskovat.

Yleisesti uskotaan, että riittää kun sivuille laittaa oikeat metatagit ja sitten ilmoittaa ne hakukoneille. Tämä uskomus on täysin väärä.

90-luvun loppupuolelta lähtien hakukoneet ovat olleet sisältökeskeisiä, keskittyen sivustojen sisältöön ja rakenteeseen. Hyvin harva hakukone jatkoi tuolloin metatagien lukemista, ja nekin ovat luopuneet siitä jo kauan sitten. Esimerkiksi Google ei ole koskaan ottanut metatageja huomioon sivujen pisteytyksessä.

Lyhyesti: metatageilla ei ole juurikaan merkitystä, eivätkä suurimmat hakukoneet edes lue niitä. Ilman avainsanoja sivujen sisällössä (ja sisältö ratkaisee aina), hakukoneet eivät listaa sivujasi halutuilla sanoilla. Eikä sivujen ilmoittaminen hakukoneille automaattisesti tuo sivujasi hakutuloksiin.

Myytti 2: Huonot linkit

Tämä melko yleinen myytti liittyy sivullesi osoittaviin linkkeihin. Myytin mukaan niin sanotuista "hämäriltä sivuilta" (esimerkiksi linkkifarmit) sivuillesi osoittavat linkit saavat hakutulokset sukeltamaan. Tämä on osittain totta, mutta ei niin mustavalkoista kuin voisi olettaa.

Käytännössä huonot linkit eivät paranna sijoitustasi, mutta eivät myöskään huononna sitä... Ellei ole selvää, että olet aktiivisesti tekemisissä "pahojen tyyppien" eli linkkifarmien tms. kanssa.

Lyhyesti: Mikäli huonot linkit olisivat vahingollisia hakutuloksillesi, voisit eliminoida kilpailun linkittämällä kilpailijoidesi sivut kaikille mahdollisille linkkilistoille tai vapaasti muokattaville sivuille. Ja luonnollisesti he voisivat tehdä saman sinulle. Käytännössä siis hakukoneet eivät voi pudottaa sivuasi hakutuloksissa tämän vuoksi.

Myytti 3: Maksulliset mainokset

Monet uskovat, että Google AdWords -mainokset vaikuttavat sivuston luonnollisiin hakutuloksiin. Toiset luulevat mainosten parantavan sitä, toiset huonontavan. Molemmat ovat väärässä. Maksullisilla mainoksilla ei ole mitään tekemistä hakukoneoptimoinnin kanssa.

Lähes kaikki yritysten nettimarkkinointi pohjautuu maksullisiin mainoksiin. Se on helppo ja luotettava tapa markkinoida yritystä tai palvelua. Maksulliset mainokset eivät kuitenkaan saisi olla ainoa tekemäsi asia. Joillekin yrityksille maksullinen markkinointi ei sovi ollenkaan, sillä klikkaukset ovat kalliita suhteessa heidän liiketoimintamalliinsa ja hinnat todennäköisesti tulevat vielä nousemaan, kun maksulliset mainokset jatkavat internetin suosituimpana markkinointikanavana.

Lyhyesti: Klikkien hinnannousu johtuu osittain hakukoneoptimointitaidon puutteesta. Monet yritykset tekevät vain sivuja ajattelematta yhtään hakukoneita ja joutuvat turvautumaan maksullisiin mainoksiin. Samat yritykset käyttävät satoja tuhansia mainontaan, kun ne voisivat tukea mainoksia luonnollisilla hakutuloksilla murto-osalla mainosten hinnasta.

 

 

Avainsanat: hakukoneoptimointi


Kommentit

22.2.2011 12:59  J2

Maksullisten mainosten kautta tulevien kävijöiden merkitystä ei kuitenkaan koskaan saa väheksyä. Jos maksan sisääntulevasta keskimäärin 50 senttiä, mutta saan takaisin noin 2,5 euroa niin olen viisinkertaistanut sijoitukseni. Saako tällaista voittoa tehtyä missään muualla?
Lisäksi osa kävijöistä pitää maksettuja mainoksia luotettavampina kuin optimoituja tuloksia. Eikä tule unohtaa kävijöiden sivustolla käyttämää aikaa, sivulatausten määrää yms.
ps. Lukuisten kokemusten kautta voitaneen kyllä jokseenkin todeta, että välillä ns. p*slalinkit tiputtavat tuloksia selvästi. Penaltyä tulee niin että tutisee...

3.6.2011 15:18  Porvoo

meta-description tagilla on ainakin merkitystä, koska hakukoneet usein käyttää hakutuloksissa meta-description tagin sisältöä sivuston esittelytekstinä.

8.6.2011 23:18  Sähköisen Markkinoinnin Koulutus

Porvoo, tuo on totta.
Taas Meta Keywordeillä ei optimoinnissa ole merkitystä.
Jotain käyttöä sille ollaan kuitenkin keksitty! Mikäli organisaatiolla on enemmän ylläpitäjiä, meta keyword-tagia voidaan käyttää sisällöntuotannon ohjenuorana - laitetaan ne muutaman avainsanat, joita kyseinen dokumentti koskettaa paikoilleen meta keywordeihin. Tämä on osoittautunut joillakin isommilla asiakkailla kätevähköksi tavaksi käyttää muuten hyödytöntä elementtiä hyödyksi!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini