Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Luottamus myy, mutta miten sitä saa?

Perjantai 14.5.2010 - Sjoerd Handgraaf


Ennen vanhaan yritykset pystyivät helposti vedättämään asiakkaitaan väittämällä omia tuotteitaan parhaiksi ja edullisimmiksi. Ja kuluttajat menivät helposti siihen lankaan, koska ei ollut helppoa tapaa tarkistaa pitääkö myyjän puheet paikkaansa tai tehdä hintavertailuja.

Tämä kaikki on muuttunut sähköisen kaupankäynnin lisäännyttyä - tuotteita on helpompi vertailla ja hintojen seurantaan löytyy omia sivustoja, kuten esimerkiksi vertaa.fi. Laaja hintavertailu on nyt vain klikkauksen päässä. Nämä asiat ovat pakottaneet yrityksiä olemaan rehellisempiä ja avoimempia niin tuotteiden hinnan kuin laadunkin suhteen.

Myös sosiaalisen median nousu pakottaa yrityksiä olemaan rehellisiä koko yrityksen suhteen.

Asiakkaasi pitää pystyä siis luottamaan sinuun ja yritykseesi. Sinulla ei ole varaa pettää asiakkaitasi aikana, jolloin internet on muuttumassa yhdeksi isoksi keskustelufoorumiksi, joka on täynnä blogeja, tweettejä ja sosiaalisia verkostoja statuspäivityksineen. Jos ihmiset löytävät sivustosi Googlen kautta, he voivat löytää sitä kautta myös kanavia, jossa asiakkaat voivat ilmaista turhautumisensa yritykseesi. Ja samoin muut potentiaaliset asiakkaasi voivat löytää näitä tietoja sinusta.

Valitettavasti ei ole mahdollista ladata uusinta "luottamus-ohjelmistoa" tai "rehellisyys-työkalua", vaan on panostettava seuraaviin asioihin:

1. Luota omaan tuotteeseesi

Ensinnäkin, varmista, että tuote on kunnossa. Usko siihen mitä myyt. Jos tiedät, että tietyt asiat ovat puutteellisia, niin korjaa ne. Asiakas tulee kyllä huomaamaan, jos jokin ei toimi.

2. Pidä lupauksesi

Pidä aina lupauksesi. Jos lupaat 24 tunnin toimituksen, niin sen on parasta toimia 24 tunnissa.
Aivan kuten parisuhteessakin lupausten pettäminen vahingoittaa suhdetta.

3. Kommunikoi

Jos jostain syystä et kuitenkaan pysty pitämään lupaustasi, niin ilmoita siitä henkilökohtaisesti, heti ja selkeästi. Ole mahdollisimman avoin. Jos olet tehnyt virheen, myönnä se. Älä yritä peitellä sitä epämääräisillä teknisillä termeillä.

Lue aikaisemmasta kirjoituksestamme vinkkejä kuinka voit parantaa kommunikointiasi ja tehdä viestinnästäsi toimivampaa.

4. Vuorovaikuta

Tämä on yhtä tärkeää kuin kommunikointi, koska me kaikki tiedämme, että viestintä toimii molempiin suuntiin. Asiakkaiden on voitava ottaa sinuun helposti yhteyttä. Elämme vuorovaikutuksen ajassa, eikä se ole yksisuuntainen katu. Asiakas ei enää kävele kauppaasi kuunnellakseen loputtomiin harjoittelemiasi myyntipuheita. Sinun täytyy myös kuunnella asiakkaistasi. Heilläkin on sanottavaa, he ovat usein hyvin perillä asioista ja heillä on tarkat vaatimukset. Täytä nämä vaatimukset ja saat uskollisia asiakkaita.

Tämä tarkoittaa, että joudut antamaan henkilökohtaista huomiota jokaiselle asiakkaallesi. Selvitä millaisia kanavia he käyttävät yhteydenottoon. Käyttävätkö he Twitteriä? Ovatko he Facebookissa? Lukevatko he blogeja? Pidä yhteystietosi ajan tasalla ja kiinnitä huomiota kanavien tutkimiseen varmistaaksesi, että ne toimivat.

 

Näitä asioita miettimällä ja toteuttamalla kehität luotettavaa asiakassuhdetta ja rakennat yrityksestäsi avointa kuvaa myös potentiaalisille asiakkaille.

 

 

Avainsanat: vinkit, markkinointi, viestintä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini