Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten?

Keskiviikko 8.8.2018 - Eveliina

Yrityksen tai järjestön kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn?

1. Kotisivujen ja Facebookin roolit

Kotisivujen tarkoituksena on esitellä yritystä tai järjestöä mahdollisimman kattavasti. Kotisivuilla voitkin helposti kertoa koko toiminnastasi sekä herättää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon ja luottamuksen yritystäsi ja asiantuntijuuttasi kohtaan. Hyvät kotisivut ovat informatiiviset, selkeät ja mobiiliystävälliset ja yhteydenotto on tehty vierailijalle helpoksi joko soittonapilla tai yhteydenottolomakkeella. Kotisivut ovat yrityksesi digitaalisen markkinoinnin peruskivi.

Facebook-sivukin esittelee yrityksen toimintaa, mutta tiivistetymmin ja jatkuvasti päivittyen. Facebookissa yritys tavoittelee vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, ja se on nopea, moderni ja usein myös henkilökohtaisemmalta tuntuva kanava tutustua yritykseen. Lyhyiden, iskevien julkaisuiden on tarkoitus herättää potentiaalisten asiakkaiden huomio ja samalla edistää yrityksesi tunnettuutta ja brändimielikuvaa. Usein asiakasta ohjataan kotisivuille lukemaan julkaisun aiheesta tarkemmin. Facebookin merkittävin ominaisuus yritykselle on sen huomattavan tehokkaat mainostusmahdollisuudet.

2. Perusasiat kuntoon: linkitys on kaiken A ja O

Yritykselläsi on siis kotisivut ja Facebook-tili. Olethan kuitenkin muistanut huomioida linkitykset, eli kotisivuiltasi johtaa linkki Facebook-sivuillesi ja vastaavasti Facebook-sivusi tiedoista löytyy linkki yrityksesi kotisivuille?

Parhaimmassa tapauksessa kotisivujesi etusivulle on upotettu Facebook-uutissyöte, joka näyttää Facebook-sivusi julkaisut reaaliajassa pienessä ikkunassa. Näin kotisivuiltasi pääsee heti silmäilemään myös Facebook-sivusi sisältöä ja klikkaamaan itsensä sinne helposti. Vastaavasti, kun asiakas haluaisi lukea enemmän palveluistasi ja tutkia tarkemmin yritystäsi, on Facebook-sivuilta löydyttävä linkki kotisivuille, jonka kautta asiakas voi klikata lukemaan lisää.

3. Päivitä kotisivuja ja tiedota muutoksista Facebookissa

Kotisivujen perustiedot pysyvät usein melko pitkäänkin samana. Aika ajoin kotisivuja kannattaa kuitenkin päivittää, esimerkiksi palveluihin voi lisätä tietoja tai tarkentaa jo olemassa olevia kuvauksia. Näin hakukoneetkin huomaavat, että sivustosi on aktiivinen ja päivittyvä. Mikäli kuitenkin otat valikoimiisi kokonaan uuden tuotteen tai palvelun, yhteystietosi muuttuvat tai aukioloajoissa on poikkeuksia, kannattaa näistä tiedottaa ehdottomasti myös Facebookissa. Näin maksimoit tiedotuksellisen hyödyn ja saat uudelle tiedolle mahdollisimman hyvän peiton, kun myös Facebook-seuraajasi lukevat asiasta ja klikkaavat lukemaan asiasta lisää kotisivuillesi.

4. Mainosta tuotteita ja palveluita tehokkaasti

Facebook-mainonta, jonka avulla tuot yrityksesi tehokkaasti ihmisten tietoon ja saat heidät kävijöiksi paitsi Facebook-sivuille, myös kotisivuillesi. Mainoksilla voit kannustaa ihmisiä käymään sivustollasi, ostamaan tuotteita tai osallistumaan kilpailuihin tai tempauksiin – kaikkea sitä, mitä ennen tehtiin lehti-ilmoittelulla.

Facebook on erittäin kehittynyt mainosalusta, jossa mainoksia voidaan kohdentaa varsin tarkasti halutulle kohderyhmälle. Voit seurata mainoskampanjan toimimista reaaliajassa ja säätää kampanjan budjettia tulosten mukaan. Mainostaminen on siis kustannustehokasta ja läpinäkyvää, ja pystyt maksimoimaan niin Facebook-sivujesi kuin kotisivujesikin hyödyn.

5. Pidä keskusteluyhteys avoinna chatillä ja Messengerillä

Asiakaspalvelun rooli netissä on korostunut. Perinteisten soittamisen ja sähköpostin rinnalle on kirinyt sähköinen, parhaimmassa tapauksessa reaaliaikainen asiakaspalvelu, kuten Facebookin Messenger-ominaisuus.

Facebookissa voi hyödyntää myös yrityssivun postilaatikkoa, johon asiakkaat voivat lähettää kysymyksiä suoraan.

6. Yhdessä parempiin tuloksiin

Yksinkertaisilla kikoilla pystyt rakentamaan sekä kotisivuistasi että Facebook-sivuistasi toisiaan tukevan kokonaisuuden, jossa kumpikin sivusto parhaimmassa tapauksessa ruokkii toistaan kävijäliikenteellä ja sitä kautta myynnillä. Muista kuitenkin, että kummallakin sivulla tulee olla relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, jonka lisäksi ihmiset odottavat kotisivujesi toimivan moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla ja Facebook-sivujesi päivittyvän säännöllisesti ja aktiivisesti.

Avainsanat: Facebook, sosiaalinen media, some, markkinointi

Hanki kävijöitä kotisivuillesi Pinterestin avulla

Perjantai 29.5.2015 - Tiina Rönnberg

Pinterest on virtuaalinen muistitaulu tai leikekirja, jonne käyttäjät keräilevät erilaisia visuaalisia kirjanmerkkejä ja ryhmittelevät niitä eri aihealueisiin omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Lue tästä kirjoituksesta mitä annettavaa Pinterestillä voisi olla yrityksesi markkinointiin.

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, pinterest, markkinointi

Lisätuloa kotisivuista TradeTrackerin kautta

Torstai 14.8.2014 - Tiina Rönnberg

Kumppanuusmarkkinoinnin eli affiliatemarkkinoinnin kautta voit liittyä helposti mainosverkostoon, jonka avulla voit saada lisätuloja kotisivuistasi. Kumppanuusmarkkinoinnissa mainostava yritys palkitsee kumppaneita, jotka ovat julkaisseet kotisivuillaan mainostajan mainoksia ja joiden kautta mainostaja on saanut omille sivuilleen kävijöitä, rekisteröityneitä käyttäjiä tai tilauksia.

Tavalliset, esimerkiksi yksityishenkilöiden tai yhdistysten, kotisivutkin voivat liittyä kumppanuusverkostoon ja saada mainostuloja esimerkiksi TradeTracker -palvelun kautta.

Lue lisää »

Avainsanat: bannerit, mainosbannerit, verkkomarkkinointi

Bannerimainonnalla lisäät näkyvyyttä

Perjantai 7.2.2014

Kun haluat tavoittaa laajan yleisön nopeasti, kokeile bannerimainontaa. Bannerilla tiedotat ajankohtaisista tarjouksista ja palveluista näkyvästi netin paraatipaikoilla ja saat saat kävijöitä sivuillesi.

Lue lisää »

Avainsanat: bannerit, display, markkinointi, mainonta, verkkomarkkinointi

Ota Facebook haltuun

Tiistai 21.1.2014

Joko sinun yrityksesi on Facebookissa? Sosiaalinen media tarjoaa loistavan keinon päästä lähemmäs asiakkaita ja kasvattaa näkyvyyttä pienelläkin budjetilla. Tässä kirjoituksessa kerromme miten voit hyödyntää Facebookia markkinoinnissa.

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, markkinointi, verkkomarkkinointi

Astu verkkomainonnan maailmaan Google AdWordsilla

Perjantai 4.10.2013

Google AdWords -verkkomainonta on eräs tehokkaimmista markkinoinnin muodoista, sillä sen avulla voit tavoittaa ihmisiä juuri sillä hetkellä, kun he hakevat tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. He siis ovat heti alusta asti valmiimpia ryhtymään haluamiisi toimenpiteisiin. Googlen verkon avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat lähes missä tahansa ja samalla voit kohdistaa viestisi tarkasti valitsemallesi maantieteelliselle alueelle.

Lue tästä kirjoituksesta viisi askelta Google-verkkomainonnan maailmaan.

Lue lisää »

Avainsanat: verkkomarkkinointi, verkkomainonta, google, markkinointi, adwords

Mainosbannerit TradeDoublerista

Keskiviikko 19.1.2011 - Tiina Rönnberg ja Mikko Nurminen

Monet verkkopalvelut toimivat mainosrahoituksella, eli sivuilla esitetään mainostajien mainosbannereita maksua vastaan. Myös aivan tavallisilla, yksityishenkilöiden ylläpitämillä kotisivuilla voidaan esittää mainosbannereita ja parhaimmillaan mainoksia esittämällä voi kotisivuistaan saada kelpo tulojakin. Jos kotisivuilla on vain vähän kävijöitä, voivat mainostulot tosin jäädä hyvin pieniksi.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, bannerit, mainosbannerit, verkkomarkkinointi

Bannerit - kotisivusi mainospaikka

Keskiviikko 5.1.2011 - Heikki Tirkkonen

Oletko kuullut bannereista? Tiedätkö mitä ne ovat? Ja mitä niillä voi tehdä? Jos vastauksesi on ei, kannattaa lukea eteenpäin. Ja vaikka bannerit olisivatkin jo entuudestaan tuttuja, löytyy tästä kirjoituksesta hyviä vinkkejä miten saat Kotisivukoneen Bannerit -ominaisuudesta enemmän irti.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, bannerit, markkinointi, verkkomarkkinointi

SlideShare

Maanantai 12.7.2010 - Heikki Tirkkonen

SlideShare on kätevä työkalu, jonka avulla voit jakaa esityksiä ja dokumentteja.

Sen kautta voit ladata PowerPoint, OpenOffice ja Keynote esityksiä sekä Word ja OpenOffice dokumentteja. Lisäksi voit jakaa ne Kotisivukoneella tehdyillä sivuillasi. Sisältö leviää myös helposti sosiaalisten medioiden kuten Linkedlnin, Facebookin ja Twitterin kautta. Mikä parempaa, tiedostojesi avainsanat indeksoidaan hakukoneisiin, nostaen samalla sijoitustasi niiden hakutuloksissa.

Lue lisää »

Avainsanat: markkinointi, sosiaalinen media

Kerää klikkejä ja tienaa

Torstai 24.6.2010 - Lauri Laurila

- Verkkoliiketoiminnan edistäminen markkinoimalla kotisivuja

Verkkoliiketoiminta on laajalti mahdollista ns. affiliate marketing -ohjelmien tai suomeksi kumppanimarkkinoinnin muodossa. Kumppanimarkkinointi on tulospohjaista markkinointia, jossa saa palkkiota toteutuneiden tavoitteiden saavuttamisesta.

Käytännössä tämä on yksinkertaisimmillaan omien kotisivujen käyttöä markkinointitarkoituksessa. Potentiaalinen asiakas löytää tiensä sivujesi kautta esimerkiksi verkkokauppaan ja tekee ostoksen. Tällöin sinä tienaat palkkiota syntyneestä kaupasta. Palkkio voi olla prosenttiosuus tai jokin sovittu summa.

Lue lisää »

Avainsanat: kumppanimarkkinointi, affiliate marketing, markkinointiyhteistyö, suositteluohjelma

4 vinkkiä blogin aloittamiseen

Perjantai 28.5.2010 - Helena Rebane

Blogi on Kotisivukoneen suosituimpia ominaisuuksia. Bloggauksesta onkin tullut erittäin suosittu tapa niin yksityishenkilöiden kuin yhdistystenkin kesken levittää sanomaa ja kommunikoida muiden kanssa.

Jos sinulla ei ole vielä blogia ja olet ajatellut aloittavasi sellaisen, tässä on muutama vinkki kuinka aloittaa blogikirjoittelu Kotisivukoneella.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, blogi, markkinointi, viestintä

Kustannustehokasta mainontaa Googlen AdWords -mainoksilla

Maanantai 24.5.2010 - Pär Österlund

Google tarjoaa hakutulosten vieressä näytettäviä mainoksia. Niillä voit saada kävijöitä sivuillesi myös sellaisilla hakusanoilla, joilla sivustosi ei muuten löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta.

Lue lisää »

Avainsanat: markkinointi, adwords, google

Luottamus myy, mutta miten sitä saa?

Perjantai 14.5.2010 - Sjoerd Handgraaf

Ennen vanhaan yritykset pystyivät helposti vedättämään asiakkaitaan väittämällä omia tuotteitaan parhaiksi ja edullisimmiksi. Ja kuluttajat menivät helposti siihen lankaan, koska ei ollut helppoa tapaa tarkistaa pitääkö myyjän puheet paikkaansa tai tehdä hintavertailuja.

Tämä kaikki on muuttunut sähköisen kaupankäynnin lisäännyttyä - tuotteita on helpompi vertailla ja hintojen seurantaan löytyy omia sivustoja, kuten esimerkiksi vertaa.fi. Laaja hintavertailu on nyt vain klikkauksen päässä. Nämä asiat ovat pakottaneet yrityksiä olemaan rehellisempiä ja avoimempia niin tuotteiden hinnan kuin laadunkin suhteen.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, markkinointi, viestintä

Miten kävijät päätyvät kotisivuillesi?

Torstai 25.3.2010 - Sjoerd Handgraaf

Kun olet avannut kotisivusi, täyttänyt sen erinomaisella sisällöllä, luonut sille ammattimaisen ulkoasun, ainoa asia mikä puuttuu ovat kävijät. Kävijät ovat asia, joita jokainen internetsivuston ylläpitäjä haluaa sivustolleen. Tietämällä mitä eri reittejä pitkin kävijät voivat saapua sivustollesi, saat selville missä yrityksesi äänen kannattaa ja pitää kuulua, että saat lisäliikennettä sivustollesi.

Lue lisää »

Avainsanat: nettimainonta, markkinointi, hakukoneet

Tee viestinnästäsi toimivampi

Torstai 11.3.2010 - Helena Rebane

Kotisivut on loistava tapa kommunikoida asiakkaidesi kanssa – jaat tietoa siitä, mitä teet, millaisia palveluita tai tuotteita tarjoat ja miten voit auttaa asiakkaitasi. Kun olet ottanut ensimmäisen askeleen – luonut kotisivut – saatat alkaa miettiä lisää tapoja tavoittaaksesi asiakkaasi.

Lue lisää »

Avainsanat: markkinointi, viestintä, postituslista, keskustelupalsta, lomakkeet

Google Adwordsin lyhyt oppimäärä

Torstai 4.3.2010 - Sjoerd Handgraaf

Nettimainostaminen oli pitkään monimutkainen ja hämärä alue pienyrityksille. Mainostilaa kyllä pystyi ostamaan sivuilta, joilta uskottiin löytyvän mahdollisia asiakkaita, mutta kävijävirtojen tutkiminen oli vaivalloista ja aikaavievää. Yhtään helpompaa ei ollut arvioida sitä, olivatko sivulle tulleet kävijät oikeasti edes potentiaalisia asiakkaita.

Jos ongelmat kuulostavat tutuilta, Google tarjoaa täydellisen ratkaisun: Google Adwords.

Lue lisää »

Avainsanat: markkinointi, adwords