Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle

11.03.2012

Nykyisellään kuntauudistusta on pyritty perustelemaan lähinnä kasvavilla palvelurakenteisiin kohdistuville kustannuspaineilla ja laajemman asukaspohjan tuomilla tehokkuuseduilla. Vahvemman peruskunnan on toivottu jaksavan juosta pidemmälle suurten ikäluokkien eläköitymisen ja palvelurakenteiden toimivuuden välisessä kisassa.

Niin tärkeää kuin kulukontrolli tulevaisuutta ajatellen onkin, samalla on valitettavasti unohdettu monia merkittäviä näkökohtia hallintorakenteiden tehokkuutta ajatellen. Kulujen alentaminen ei realisoidu itsestään, vaan uusien rakenteiden puitteissa käytännössä toteutettavien toimenpiteiden kautta.

Suhteellisen vähälle huomiolle on jäänyt myös se, miten kunnissa ja alueilla aiotaan varmistaa yhtälön tuottopuoli. Eli se, että suomalaiset yritykset menestyvät ja työllistävät jatkossakin. Pelkkä kulukontrolli onnistuneesti läpivietynäkään ei varmista kuntien tuottopohjan ja sitä kautta palveluiden rahoituspohjan jatkuvuutta. Tarvitaan myös näkemys ja sitoutuminen alueellisten menestystekijöiden muuttamiseksi tuleviksi tuotoiksi.

Esitän kolme teesiä tulevaisuussuuntautuneista hallintorakenteista:

1.   Rakenteiden on oltava joustavia

Kuntien menestyksen elinehto on niiden kyky muuntautua vallitseviin olosuhteisiin. Avoimena kansantaloutena Suomen on pystyttävä vastaamaan globalisaatioon kaikilla sen tasoilla. Valtiolla on oma tärkeä roolinsa resurssien ja satsausten kohdentaja; kuntien tasolla tällaisia muuntautumisstrategioita globalisaatioon taas harvemmin harjoitetaan. Väliin jää alueiden taso, jolla tulee jatkossakin olemaan merkittävä rooli alueellisten menestystekijöiden tunnistamisessa ja hyödyntämisessä. On tärkeää, että kunnat tekevät jatkossakin vahvaa yhteistyötä aluetasoilla ja myös sektorikohtaisesti yrityksiään kuunnellen. Valtiojohtoisen keskitetyn elinkeinopolitiikan tehokkuus tulee tulevaisuudessa todennäköisesti vähentymään (pl. valtion verotusratkaisut) ja alueiden omien ja omiksi koettujen satsausten merkitys kasvamaan. Vahvojen peruskuntien malli ei siten saa tarkoittaa alueellisten yhteistyörakenteiden täydellistä alasajoa. Hallintohimmeleiden yksinkertaistaminen on hyvä asia, mutta monilla aloilla menestys luodaan vain kuntarajat ylittävässä yhteistyössä jatkossakin. Esim. koko maailmankin mittaluokassa ainutlaatuisen saaristomme kehittäminen matkailua varten - tämä vaatii kaikkien saaristokuntien rakenteellista yhteistyötä.

2.   Rakenteiden tulee olla johdettavia

Joustavatkin rakenteet tulevat olla tehokkaasti johdattavissa, eivätkä ne saa pirstaloitua liikaa. Yritysmaailman puolella lähdetään usein liikkeelle asiakaslähtöisesti järjestetyistä ja johdetuista organisaatioista, sama ajatusmalli on tuotavissa myös kuntakentän puolelle. Kuntalaiselle merkkaavat palveluiden laatu ja saatavuus, eivät rakenteet sinänsä. Vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden parantamiseksi kuntakentän johtoon tarvitaan lisää poliittisesti vastuutettua eli kuntalaisille suoraan vastaavaa johtamista mahdollisine pormestarimallineen ja suoraan vaaleilla valittuine seutuhallintoineen. Toimijoiden vastuut on määriteltävä tarkemmin ja päätöksentekoa on nopeutettava enemmistöpäätöksin ja poliittisesti vastuullisten johtajien toimivaltaa kasvattamalla. Usein todetaan, että virkamiehet kuitenkin todellisuudessa päättävät - valittakoon heidän johtonsa siis vaaleilla. Valtion tehtävänä ei ole määrätä johtamisesta, vaan antaa kunnille ja alueille mahdollisuus järjestää johtamismallinsa parhaaksi katsomallaan tavalla, kuitenkin kuntalaislähtöisesti. Vain mikäli mittarit näyttävät jatkuvasti punaista tulee valtiolla olla mahdollisuus turvata kansalaisten oikeudet noudattamalla laissa säädettyjä menettelyjä.

3.   Päätösten vaikuttavuus ei saa hajota hallinnollisiin tai poliittisiin aallonmurtajiin

Hallintopäätösten ja -toimenpiteiden tulee olla aina tehokkaita, ristiriitaiset päätökset vältetään tarkalla toimivaltojen jaolla. Niin tärkeitä kuin mahdollisuudet kyseenalaistaa päätösten laillisuus ja tarkoituksenmukaisuus demokraattisessa yhteiskunnassa ovatkin, niitä ei tule voida käyttää demokraattisesti päätettyjen toimenpiteiden estämiseen tavalla, joka jähmettää koko yhteisön toiminnan. Hallintoa on sujuvoitettava vastaamaan nykymaailman ja yritysten investointipäätösten rytmiä. Päätösten vaikuttavuutta on pystyttävä arvioimaan ammattimaisemmin tieteellisesti perustelluista lähtökohdista käsin. Vaikutuksettomia päätöksiä tuottavat hallintopositiot on uskallettava saman tien lopettaa. Samalla tarvitaan kulttuurista muutosta poispäin poliittisesta vastakkainasettelusta ja kohti kuntalaisten hyvinvoinnista lähtevää ajattelua. Kuntaopposition kriittinen ja perusteltu, kuntalaislähtöinen ja kokonaisvaltainen tarkastelu vaatii myös valtaapitäviä hoitamaan hommansa paremmin.

Mitä nämä teesit sitten tarkoittaisivat nykyisen kuntauudistusesityksen kannalta? Mielestäni seuraavaa:

  1. Alueellisten menestystekijöiden valossa vahvojen peruskuntien malli on aivan liian simplistinen hahmotelma Suomen tulevaisuudesta. Tarvitaan selkeät alueelliset toimintastrategiat ja -toimijat, jotka motorisoidaan enemmän alue- kuin valtiotasolla. -> Lisää alueiden rakenteellista toimintavapautta edellyttäen, että rakenteet ovat johdettavia ja päätökset vaikuttavia.
  2. Johtamisen on lähdettävä liikkeelle vaaleilla valittujen päättäjien selkeästi määritellyistä toimivallasta niin kunta- kuin aluetasolla. Pelkkä kuntien yhdistäminen ei ratkaise johtajuuskysymystä, vaan hämärtää sitä. -> Lisää poliittista vastuullisuutta.
  3. Lakiteitse ja hallinnollisia menettelyjä muuttamalla on varmistettava, että päätösten vaikuttavuutta arvioidaan etukäteen kuntalaisia kuunnellen ja että kerran tehdyt päätökset viedään viivyttelemättä maaliin. Tarvittavat säästöt pyritään realisoimaan mahdollisimman pian, ja tehdyt päätökset resursoidaan aina riittävällä tavalla. -> Lisää toiminnallista vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti tarkastellen.

Parhaimmillaan kuntauudistuksen yhteydessä syntyvät uuden ajan hallintorakenteet ovat olosuhdetekijöiden muuttumisen myötä rakenteellisesti itseohjautuvia, kansalaisten kontrollissa olevia tavoitteellisia yhteisöjä, jotka käyvät tasavertaista vuoropuhelua valtiotason kanssa Suomen strategisista linjauksista globalisoituvassa maailmassa aluetasoille vietynä. Rakennetyöryhmän esittämän selvityksen valossa kysymys kuuluu, olemmeko jo tilanteessa, jossa joistain relevanteista syistä tällaisia rakenteita ei enää ole mahdollista rakentaa ja mitä nämä syyt mahtavat olla?

Nostan esille vielä yhden näkökulman, jota voidaan pitää ikään kuin edellä mainittuja teesejä yhdessä pitävänä liimana: pitkäjänteinen vastuullisuus, jota usein koetaan juuri omaa kotiseutua ja sen ihmisiä kohtaan. Kuntaliitoksiin liittyy selkeä "moral hazard", moraalinen systeemiriski siitä, että yksittäisen kunnan taloudenpidolla ja vastuullisuudella ei kunnissa juuri katsota olevan enää merkitystä, koska vastuut jokatapauksessa ulkoistetaan joko sijaantulevalle uudelle laajemmalle kunnalle tai saman tien valtiolle asti erilaisten tasaus- ja rahastojärjestelmien hoidettaviksi. Sama ilmenee ns. "lopun ajan toimenpiteissä" eli kuntien investoidessa yli varojensa juuri kuntaliitosten edellä. Asioiden hyvin hoitaneiden kuntien tapauksessa moraalinen isku otetaan vastaan tuplana: todetaan, ettei omalla vastuullisuudella ole ollut merkitystä itsenäisyyden säilymisen kannalta, ja otetaan toistenkin kuntien vastuut kannettaviksi. Miten kuntaliitosten luvatussa maassa aiotaan jatkossa varmistaa hallinnon pitkäjänteinen vastuullisuus, ja mikä hinta kuntaliitoksilla tulee olemaan tässä moraalisessa suhteessa?

Uusi Suomi - Puheenvuoro 20.2.2012

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018
15.02.2018Romahtaako Espoon kouluverkko?, kirjoitus Länsiväylässä 10.2.2018
12.09.2017Espoon uusi strategia on kaikkien aikojen lapsimyönteisin, valtuustopuheenvuoro 12.9.2017
24.11.2016Tonttitarjontaa on parannettava, valtuustopuheenvuoro 31.10.2016
13.09.2016Veronkorotus ei pelasta Espoota vanhoihin kaavoihin kangistumiselta, valtuustopuheenvuoro 12.9.2016
14.06.2016Raidejokeri on investointi tulevaan, valtuustopuheenvuoro 13.6.2016
25.04.2016Homekoulut kuntoon ja johtamisjärjestelmä samalla!, valtuustopuheenvuoro 25.4.2016
16.02.2016Valinnanvapaudesta varhaiskasvatuksen Espoon-malli, valtuustopuheenvuoro 15.2.2016
15.01.2016Perustuslaista on tullut valtapolitiikan peliväline, HS Mielipide 15.1.2016
03.12.2015Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015
10.11.2015Espoo tarvitsee aktiivista ja rohkeaa maapolitiikkaa, valtuustopuheenvuoro 9.11.2015
08.06.2015Lastensuojelusijoitukset laskuun, varhaisen tuen malli puree, valtuustopuheenvuoro 08.06.2014
18.05.2015Ydinpalvelut edellä säästöihin, valtuustopuheenvuoro 18.5.2015
14.04.2015Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille
14.04.2015Aputoimintojen siirto HUS:lle ja yksityisten toimijoiden kustannusten selvittämättä jättäminen
10.04.2015Suomi vuonna nolla, Länsiväylä 8.4.2015
26.01.2015Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.2015
04.12.2014Velkaa ja veroprosentteja, valtuustopuheenvuoro 3.12.2014
18.11.2014Laki ja kaupungintalon suojelu, valtuustopuheenvuoro 17.11.2014
22.10.2014Kyllä kaksikielisille kouluille!, valtuustopuheenvuoro 20.10.2014
30.09.2014Metro-Espoosta (väkisinkin) urbaani kaupunkiympäristö, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
30.09.2014Lisää pientalotontteja luontoarvot huomioiden, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
09.09.2014Espoon taloustilanne on vakava, valtuustopuheenvuoro 8.9.2014
20.08.2014Veneyrittäjä selätti Goljatin, Länsiväylä 20.8.2014
06.08.2014Kansanhupi on kaukana Ukrainan tapahtumista, Länsiväylä 23.7.2014
10.06.2014Lisää tontteja ja koteja espoolaisperheille, valtuustopuheenvuoro 09.06.2014
24.03.2014Talous tasapainoon, valtuustopuheenvuoro 24.3.2014
28.01.2014Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014
10.12.2013Kohti perhetyön palveluiden Espoon-mallia, valtuustopuheenvuoro 9.12.2013
10.12.2013PISA, Suomi ja globalisaatio
19.11.2013Titanic ja veronkorotusten tie, valtuustopuheenvuoro 18.11.2013
23.10.2013Koko kylä kasvattaa ja välittää, valtuustopuheenvuoro 21.10.2013
14.10.2013Tarvitsemme nyt arjen laajaa demokratiaa, HS 13.10.2013
10.09.2013Vahvempi ote Espoon talouteen, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
10.09.2013Espoon talous ei ole kestävällä pohjalla, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
18.07.2013Sellon laajentumista ei ole varaa tyriä, Länsiväylä 17.7.2013
14.06.2013Espoon strategiset valinnat? Valtuustopuheenvuoro 10.6.2013
13.05.2013Tonttipolitiikassa on tehtävä täyskäännös, HS Mielipide 7.5.2013
26.02.2013Valtuustopuheenvuoro 25.2.2013 tilinpäätöstä ja tonttipolitiikkaa koskien
13.02.201383 tonttia, 1545 hakijaa
29.01.2013Valtuustopuheenvuoro 28.1.2013 perhetyön palveluita koskien
22.10.2012Espoo tarvitsee talousosaajia
26.09.2012Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?
23.09.2012Vain demokraattisen päätöksentekoni ylitse
16.08.2012Euroänkyränä Frankfurtissa
27.07.2012Ilman euroa Eurooppa on voimaton
31.05.2012Huomenna on paremmin
22.05.2012Metropolikeskustelun aika
10.05.2012Vanhat saappaatkin elähdyttävät enemmän kuin Eurooppa-päivä
28.04.2012Saako Espoossa juhlia jääkiekon maailmanmestaruutta?
25.04.2012Espoo ei rakentajaa ilahduta
02.04.2012Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla
16.03.2012Messin massit ja Elorannan ehdotus
11.03.2012Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle
08.03.2012Espoon viimeiset kuntavaalit?
02.03.2012Miljoona ihmistä, yksi tontti (eli pääkaupunkiseudun maankäytön tulevaisuus)
25.02.2012Kuntauudistuksessa huomio hallinnon vastuullisuuteen
05.02.2012Alueelliset erot tunnistettava kuntauudistuksessa