Kotisivukoulu
Hanki kävijöitä kotisivuillesi Pinterestin avullaPerjantai 29.5.2015 - Tiina Rönnberg Pinterest on virtuaalinen muistitaulu tai leikekirja, jonne käyttäjät keräilevät erilaisia visuaalisia kirjanmerkkejä ja ryhmittelevät niitä eri aihealueisiin omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Erilaista sisältöä, erityisesti kuvia, kerätään eli pinnaillaan digitaalisiin muistitauluihin eli boardeihin. Pinterestiin tallennetaan siis muistiin omia löytöjä, mutta sieltä myös etsitään inspiraatiota muiden käyttäjien tauluista. Pinterest on erityisesti naisten suosiossa ja suosittuja aihealueita ovat ruoka ja reseptit, käsityöt, sisustaminen, muoti ja kosmetiikka, matkustaminen, häät ja muut juhlat. Toki miehiäkin Pinterestistä jonkin verran löytyy ja heidän muistitaulunsa taas pyörivät lähinnä teknologian sekä remontoinnin ja nikkaroinnin ympärillä. Mikäli yrityksesi toimiala liittyy joihinkin näihin aihealueisiin voi Pinterestillä olla annettavaa yrityksesi markkinointiin. Esimerkiksi maalaus- ja remontointifirma voi lisätä Pinterestiin kuvia työnäytteistään, toteuttamistaan maalauksista ja remonteista, joita sisustuksesta kiinnostuneet voivat lisätä omille tauluilleen. Firma voi myös pinnata muiden käyttäjien toteutuksia, jotka inspiroivat yrittäjää itseäänkin. Käyttäjät löytävät näin hyviä ideoita ja samalla tekijän, joka voi sellaisen heille tarvittaessa toteuttaa. Yritystilin käyttäjille Pinterest tarjoaa myös analytiikkatyökalun, jonka avulla yrittäjä voi tarkastella, minkä tyyppinen sisältö on omilla Pinterest -tauluilla toiminut parhaiten. Tutustu Pinterestin yritystiliin osoitteessa: https://business.pinterest.com/
Linkitä kotisivuillesiPinterestin ideana on, että Pinterestiin lisätystä sisällöstä pääsee linkin kautta tutkimaan lisää tietoa sen alkuperäisestä lähteestä. Pinterestiin lisäämistäsi kuvista voit siis linkittää suoraan kotisivuillesi tai verkkokauppaasi. Parhaimmillaan se toimii, jos linkität kuvasta suoraan kyseessä olevan tuotteen tuotesivulle. Pinterest onkin siis mainio sisäänheittäjä varsinkin verkkokaupoille. Pidä huolta hakukonelöydettävyydestäPinterest-taulusi auttavat myös kotisivujesi hakukonelöydettävyyteen, kun saat Pinterestin kautta sivuillesi linkkivoimaa. Nimeä siis taulusi huolella sekä luo tauluille lyhyt ja ytimekäs kuvaus. Myös yksittäisissä julkaisuissa kannattaa olla kuvaava teksti, joka on käyttäjille hyödyllinen ja parhaimmillaan käyttäjää aktivoiva. Nimissä ja kuvauksissa kannattaa viljellä niitä avainsanoja, joilla haluat ihmisten löytävän kotisivuillesi. Panosta kuviinKuten sanottua on Pinterest hyvin visuaalinen, joten panosta kuvien laadukkuuteen ja näyttävyyteen. Pienet ja pikselimössöiset kuvat eivät Pinterestin käyttäjiä juuri houkuttele. On myös hyvä huomioida, että kuvat skaalautuvat palvelussa leveyden mukaan, vaakamalliset kuvat siis skaalautuvat pienemmiksi ja pystymalliset kuvat näyttäytyvät hieman suurempina. Suosi siis mahdollisuuksien mukaan pystymallisia kuvia, jotka näyttävät paremmilta varsinkin mobiilinäytöillä. Lisää vinkkejä hyvän sisällön tekemiseen löydät Pinterestin omista oppaista, joita löydät sivuilta: https://business.pinterest.com/en/pinterest-guides
Helpota pinnaustaMikäli et innostu itse pinnailemaan voit kuitenkin lisätä kotisivuillesi houkuttelevia kuvia ja “Pin It” -napin, joka helpottaa sivuillasi olevien kuvien jakamista. Sinulla ei tarvitse olla edes omaa Pinterest-tiliä tehdäksesi tämän. Pin it -painikkeen saat Kotisivukoneella toteutetuille kotisivuille seuraavasti: Mene osoitteeseen: https://business.pinterest.com/en/widget-builder#do_pin_it_button Button Type –kohdasta voit valita haluatko lisätä painikkeen vain haluamiisi kuviin (One Image), haluamillesi sivuille (Any Image) tai kotisivustojesi kaikkiin kuviin (Image Hover), jolloin nappi ilmestyy kuvaan, kun hiiren vie sen päälle. Helpointa ja kannattavinta on tehdä kaikista kuvista pinnattavia ja käyttää kohtaa ”Image Hover”, jolloin Pin It –painikeen saa myös kaikille komponenttisivujen ja kuva-albumin kuviin. Appearance –kohdasta voit säätää painikkeen ulkoasua, kokoa ja väriä. Kopioi ”Image Hover” -toiminnon koodi kohdasta ”Copy the code”. Siirry kotisivujesi ylläpitotilaan ja mene Asetukset-välilehdelle. Klikkaa vasemmasta reunasta Asetukset auki ja liitä koodi kohdassa ”Lisää HTML-kenttiä (edistyneet käyttäjät)” kenttään ”HTML sivujen alalaitaan”. Tallenna muutokset ja kotisivujesi kuvat ovat nyt helposti jaettavissa Pinterestiin.
Kotisivukone PinterestissäKotisivukoneen Pinterest -tauluilta löydät esimerkkejä Kotisivukoneella toteutetuista kotisivuista ja verkkokaupoista sekä Avaimet käteen -palvelumme toteutuksista. Lisäksi löydät sieltä Ideoita ja inspiraatioita -taulun, josta löytyy vinkkejä kotisivujen tekoon, esimerkiksi ilmaisia sosiaalisen median ikonisettejä, inspiroivia fonttiyhdistelmiä ja linkkejä ilmaisiin kuvapankkeihin. Kotisivukoneen löydät Pinterestistä osoitteella: www.pinterest.com/kotisivukone |
Avainsanat: sosiaalinen media, pinterest, markkinointi |
|
17.6.2015 14:24
Kotisivukone / Tiina
Minna, mukava kuulla, että vinkistä oli hyötyä ja se tuli heti käyttöön :) |
18.6.2015 7:54
Pirjo
Siinä ylemmässä laatikossa lukee tälläinen teksti joka on ollut siellä alusta asti. Pitääkö tämä ottaa pois? |
10.8.2015 12:43
Tiina / Kotisivukone
Hei Pirjo, ylemmässä laatikossa (Vapaat otsikkokentät) saattaa olla koodia liittyen esimerkiksi sivuston tekstityyleihin, ulkopuolisiin kävijäseurantoihin (Google Adwords) tai Googlen verkkovastaavan sivuston vahvistuskoodi. Jos et tiedä tarkalleen mihin teksti liittyy, niin kannattaa jättää se paikoilleen, ettei esimerkiksi sivuston tekstit lakkaa näkymästä oikein. |
1.1.2016 22:34
Keisari
Tosi näppärä vinkki myös hakukonenäkyvyyden näkökulmasta. Tuntuu, että Pinterest on lämmennyt vähän hitaasti suomalaisten keskuudessa, vaikka se on erittäin tehokas kanava. Mitä kokemuksia teillä on Kotisivukoneen käyttäjiltä? Joko Pinterest on otettu tehokkaasti käyttöön? |
27.6.2016 11:56
TalousOpas
Ainakin omien kokemusteni perusteella voisi sanoa, että Suomessa käyttäjäkuntaa on vielä todella vähän. Onkohan jollakulla dataa siitä, että mitkä toimialat Pinterestissä toimivat parhaiten tai onko jokin tietty ikä- tai muu kohderyhmä joka on aktiivisin... Jotenkin voisi kuvitella, että muotiala esim. toimisi hyvin (tai vaikkapa häät aihealueena). |
10.11.2016 21:49
Netticasino
Hyvä idea Pinterestin suhteen, en ole aiemmin edes miettinyt asiaa! Kiitos |
14.11.2016 16:59
Parhaat nettikasinot
Otetaan Pintarest testiin! Luuletteko, että tämä voisi toimia vois rahapelisivustojen kanssa? |
13.2.2018 16:24
3
3 |
13.2.2018 16:24
3
3 |
11.9.2018 11:06
Suojaapuhelin.fi
Hyvä kirjoitus. Täytyy perehtyä lisää. Kiitos! |
30.7.2019 8:08
Kokemuksia.com
Pitää kokeilla josko saisimme uutta sivuamme markkinoitua Pinterestin avulla ja sitä kauttaa lisää kävijöitä sivuille. Koska Pinterestissä jaetaan myös kokemuksia sopisi se todella mainiosti meidän sivustomme tueksi. |
17.9.2019 15:15
Ville Ekman
Hyvä kirjoitus, kiitos vinkeistä! Pinterestiä ei olekaan tullut vielä juurikaan hyödynnettyä. |
30.10.2019 10:19
Arvonen
Hyvä kirjoitus! Itse en ole vielä hyödyntänyt pinterestiä mutta täytyy ottaa tarkasteluun. |
14.11.2019 11:50
Pitkospuu
Käsittääkseni Pinterest ei ole saanut Suomessa vastaavaa huomiota, kun muualla maailmalla. Mistähän tämä voisi johtua? |
Ette usko kuinka olen tätä halunnut ja takunnut englanninkielisten ohjeiden kanssa. Nyt se onnistui 5 minuutissa noin vaan!
Minulla on askartelu- ja käsityöalan verkkokauppa ja ideasivusto, jolle tämä on tärkeä juttu.
Iso kiitos!