Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Tee viestinnästäsi toimivampi

Torstai 11.3.2010 - Helena Rebane


Kotisivut on loistava tapa kommunikoida asiakkaidesi kanssa – jaat tietoa siitä, mitä teet, millaisia palveluita tai tuotteita tarjoat ja miten voit auttaa asiakkaitasi. Kun olet ottanut ensimmäisen askeleen – luonut kotisivut – saatat alkaa miettiä lisää tapoja tavoittaaksesi asiakkaasi.

Sähköpostit

Oletko koskaan saanut tervehdysviestiä yritykseltä rekisteröitymisesi tai tuotteen ostamisen jälkeen? Todennäköisesti olet. Ja todennäköisimmin nämä sähköpostit ovat olleet standardimuotoisia automaattivastauksia.

Mutta oletko koskaan saanut henkilökohtaista vastausta yrityksen työntekijältä sen jälkeen, kun olet käyttänyt heidän palveluitaan? Monica O'Breinin tuo blogissaan ”Integrating email with social media”  esille loistavia esimerkkejä henkilökohtaisista viesteistä, joita hän on saanut yritykseltä nimeltä Lijit. Tässä on muutama pääkohta sähköposteista, joita hän on vastaanottanut:

  1. Viesti oli todella henkilökohtainen, asiakas oli mainittu nimeltä ja viesti oli mukava ja henkilökohtainen tervehdys
  2. Viestistä saattoi ymmärtää, että se ei ollut automaattivastaus, koska viesti oli muokattu kotisivuilla tehdyn tapahtuman mukaiseksi
  3. Viestissä oli mainittu yrityksen laaja käyttäjäkunta. On luottamusta ja turvallisuutta herättävää  kertoa asiakkaalle, että samaa palvelua käyttävät jo tuhannet muutkin.
  4. Viestissä annettiin henkilökohtaisia vinkkejä, miten asiakas pystyy parantamaan käyttäjäkokemustaan – antamalla ohjeita ja johtamalla huomion sellaisiin toimintoihin, joita käyttäjä ei välttämättä ole huomannut.

Etkö itsekin haluaisi vastaanottaa tällaisen sähköpostin?

Kotisivukoneella pystyt luomaan omat sähköpostitilin yrityksellesi. Käytä tätä ominaisuutta hyväksesi ja tavoitat asiakkaasi henkilökohtaisemmalla sekä tehokkaammalla tavalla!

 

Postituslistat

Kotisivukone tarjoaa myös Postituslista-ominaisuuden. Asiakkaasi, yhdistyksen jäsenet, fanit jne. voivat ilmoittautua postituslistalle, ja voit lähettää heille päivitettyä tietoa tuotteistasi ja tarjouksistasi, uutisia viimeisimmistä tapahtumista yhdistyksessä ja mitä muuta tahansa, minkä uskot olevan oleellista postituslistalle kirjoittautuneille.

Postituslista on erittäin hyvä tapa tiedottaa ryhmille asioista, jotka koskevat juuri heitä. Tässä on muutamia ehdotuksia, kuinka parantaa kommunikaatiota postituslistojen avulla.

  1. Varmista, että tieto on todella oleellista vastaanottajille. Et halua säikäyttää asiakkaitasi pois. Jos viestisi näyttävät roskapostilta, asiakkaasi katoavat varmasti.
  2. Tee viesteistäsi lyhyitä ja ytimekkäitä – käytä ranskalaisia viivoja ja kappalejakoa välttääksesi liian pitkää ja vaikealukuista tekstiä.
  3. Luo niin paljon molemminpuolista yhteydenpitoa kuin mahdollista. Postituslista on yhdensuuntaista yhteydenpitoa, mutta anna viestin vastaanottajille mahdollisuus osallistua keskusteluun.
  4. Tee selkeät säännöt postituslistojen käytölle ja kerro säännöt myös asiakkaillesi. He esimerkiksi todennäköisesti haluavat tietää, kuinka usein aiot lähettää viestejä ja millaista sisältöä he voivat tämän kanavan kautta odottaa saavansa.

Postituslistat eivät toimi kaikissa yrityksissä tai organisaatioissa, mutta voivat olla käyttökelpoinen työkalu, jos haluat saavuttaa kaikki asiakkaasi, jäsenesi, jne. samaan aikaan.

 

Keskustelupalsta

Keskustelupalsta on hyvä tapa kahdensuuntaiseen kommunikaation asiakkaiden, yhdistyksen jäsenten ja muiden kävijöiden välillä. Se antaa asiakkaillesi mahdollisuuden kirjoittaa viestejä sinulle ja luo keskustelua keskustelupalstaformaatissa.

Hyvä asia on, että voit käyttää Keskustelupalsta-ominaisuutta moneen eri tarkoitukseen:

  1. Luodaksesi keskustelua asiakkaidesi tai yhdistyksesi jäsenten välillä
  2. Saadaksesi ystävällisiä tervehdyksiä asiakkailtasi, jotka ovat pitäneet tuotteestasi (suositukset!)
  3. Saadaksesi palautetta ja ideoita asioihin, jotka ovat työn alla tai palveluista, joita tarjoat

 

Lomakkeet

Postituslista mahdollistaa yhdensuuntaisen kommunikoinnin asiakkaisiisi päin, mutta lomakkeet mahdollistavat myös helpon yhteydenoton sinuun päin. Katsoessamme läpi Kotisivukoneella tehtyjä sivuja huomaamme, että lomakkeita voit käyttää monin eri tavoin:

  1. Saadaksesi palautetta tuotteistasi tai järjestämistäsi tapahtumista
  2. Toteuttaaksesi asiakaskyselyn
  3. Vastaanottaaksesi tarjouspyyntöjä tai tilauksia palveluistasi ja tuotteistasi
  4. Vastaanottaaksesi ilmoittautumisia tapahtumiin tai koulutuksiin

Mihin tahansa päätät ominaisuutta käyttääkin, se on hyödyllinen työkalu lisätiedon keräämiseen ja asiakkaidesi mieltymysten selvittämiseen.

 

Ota kaikki hyöty irti näistä loistavista ominaisuuksista, joita Kotisivukone tarjoaa ja tee viestinnästäsi toimivampi!

 


Avainsanat: markkinointi, viestintä, postituslista, keskustelupalsta, lomakkeet