Matkakertomuksia Petsamosta

Kuvateksti

Tälle sivulle kokoamme kertomuksia Petsamossa käynneistä.

Otamme vastaan myös aiempien matkojen muisteluksia ja valokuvia. Niitä voi lähettää seuran sähköpostiosoitteeseen

 

Alla muutama raportti ja valokuvia.

Matka Petsamoon 12-14.7.2015

Matka Petsamoon 13-15.7.2014  valokuvia

lisää valokuvia em matkasta ja muutakin asiaa   

http://www.voittoviinanen.com/lapinkylista-kylmaan-sotaan2


 
Tästä linkistä 2012 elokuun matka Vaarlaman saareen Paatsjoella

_______________________________________________________________________

Kuvateksti

Terveiset Petsamon Liinahamariin tehdyltä matkaltamme 12-14.7.2013

Petsamo-Seura toteutti matkan Petsamoon matkatoimisto Lapin Eksperttien kautta. Matkan pääkohteena oli Liinahamari johon oli kauan odotettu luvallista matkaa. Liinahamarissa on käynyt aiemmin suomalaisia erilaisilla yksityisillä järjestelyillä 1990 luvulla. Tällekin matkalle oli ennakkotiedoissamme rajoituksia alueella liikkumisen suhteen. Paikalle päästyämme saimme huomata, että liikkuminen oli vapaata ja valokuvia saimme ottaa aivan esteettä. Satama ei ole ainakaan näkyvästi sotilaallista aluetta, vaan kalateollisuus on tuleva toiminnan kohde. Vanhan kalajauhotehtaan alueelle nousee uusi kalanjalostuslaitos, joka jalostaa kassilohet markkinoille. Sataman aluetta siistitään ja rakennetaan toimintakelpoiseksi kohteeksi. Liinahamarin seudun luonto on vehreää, eikä Nikkelin saasteet ole sinne suuremmin vaikuttaneet. Suomalaisten rakentamia rakennuksia on jäljellä, mutta ne ovat luonnon armoilla käyttämättöminä. Joku näistä alueen rakennuksista tulisi saada säilytetyksi jossain muodossa kertomaan historiaa Liinahamarin sataman tärkeydestä Suomelle kovina aikoina. Kesällä 2014 Petsamo-Seura järjestää edelleen matkoja Liinahamariin mikäli lupia alueelle saadaan ja miksi ei saataisi.

Toisena merkittävänä kohteenamme uusi Luostari jota rakennetaan lähelle vanhaa tuhoutunutta kirkkoa. Laajalle luostarialueelle on noussut vaikuttavan näköisiä hirsirakennuksia erittäin koristeellisin verhouksin. Alueella on useita alkuvaiheessa olevia rakennuksia ja lähelle luostarialuetta on nousemassa majoituspaikka vierailijoille ts. hotelliksi kutsuttava rakennus. Myöhemmin luostariin järjestetään retriittejä eli hiljentymispäiviä joihin majoitustiloja tarvitaan. Alueella kierrellessään jokainen hämmästelee sitä kauneutta jota nämä rakennukset esittää tuossa seitsemänkymmentä vuotta kaltoin kohdellussa ympäristössään. Siellä toteutuu jonkin asteinen hiljentyminen, ellei uskon tähden niin ainakin historian kertaaminen mielessään tekee surullisen olon, vetää hiljaiseksi. Suosittelemme tätä kokemusta jo tämän rakennusvaiheen aikana, jota kestää vielä jonkin aikaa. Kesällä 2014 järjestämme matkoja tähänkin kohteeseen.

Petsamon luonto pyrkii elpymään rajun saasteen alta vähitellen ja ehkä lähitulevaisuudessa sulaton sammuessa luonnolle tulee vuosikymmenten jakso kerätä voimaa nousta jälleen vehreyteen. Petsamoa ei ole vielä onnistuttu kokonaan tuhoamaan, vaan on alueita joiden yli ei ole tuhoava tuuli käynyt. Ihmisen koneillaan aiheuttamat jäljet maastossa ovat lohduttomia ja aikaa menee satoja vuosia ennen kuin ne jotenkin sulautuvat maastoon. Hylätyt rakennukset ovat jätetty ajanhampaan kulutettavaksi ja ovat todella uskomattoman tyrmistyttävää katsottavaa. Näitä hylättyjä rakennuksia ja rakennelmia on uudempien rakennusten seassa heidän mielestään ehkä sulassa sovussa, mutta meidän toisesta kulttuurista vierailevien mielestä kamalaa näkymää. Vaatii ponnisteluja sulkea silmänsä tuolta näkymältä, hyväksyä se heidän kulttuurikseen ja etsiä myönteisiä, kauniita kohteita joita Petsamon luonto tarjoaa kaikesta huolimatta. Petsamossa yhden kerran käynnillä mieleen jää varmasti ikävä tunne, osin vääräkin kuva, joka uusilla käynneillä ja uusilla alueilla vieraillen voi muuttua enemmän kokonaisuutta näkeväksi. Ylitettyään BorisGlebin lännen suuntaan, ei todella voi tunnistaa silmässään olevan malkaa, sillä ero kahden maailman välillä on edelleen suuri.

topi, Petsamo-Seuran pj

______________________________________________________________________________________________

Kuvateksti

Matkakertomus Kalastajasaarennosta Maria Lähteenmäki

14.7.2012

Yöttömiä öitä Kalastajasaarennossa

"Wellcome to hell!", tervetuloa helvettiin, on kirjoitettu valkoisella maalilla luhistumaisillaan olevaan betoniseinään. Nähtävästi paikan jättäneet sotilaat olivat lähtiessään sen kantaaottavasti raapustaneet. Ajoimme vanhalla venäläisbussilla Petsamon Kalastajasaarennon pohjoisosassa läpi hylätyn varuskunnan, Mys Shorbeevskin. Se oli ollut aika lailla iso yhteisö kauniissa pohjoisessa maisemassa, avara ja ilmava kylä hieman kumpuilevassa ja puuttomassa maastossa lähellä entisiä suomalaiskyliä Vaitolahtea ja Kervantoa. Jätetyn varuskunnan taloista oli viety mennessään kaikki arvokas rakennusmateriaali, ja jäljelle olivat jääneet surullisen näköiset rauniot ja ruostuneet romut - ja surkean kuoppainen ja mutkitteleva tie.
Matka aikaisemmin suljettuun Kalastajasaarentoon alkoiRovaniemeltä Lapinexperttien tilaamalla bussilla. Itse hyppäsin kyytiin Ivalossa. Odotellessani söin käristyksen Nutukas-ravintolassa ja valokuvasin Nutukhannaapurissa olevan Petsamo-muistomerkin. Sen on vuonna 1985 paljastettu Ensio Seppäsen suunnittelema petsamolaisten kotiseutumonumentti. Siinä on kuvattuna moniammattinen joukko petsamolaisia, jotka (noin 5000 henkeä) joutuivat jättämään kotialueensa viimeistään 7. syyskuuta 1944. Ivalosta matkamme eteni Inarin, Sevettijärven ja Näätämön kautta Kirkkoniemeen, ja sieltä helpon rajanylityksen jälkeen pääsimme vanhaan Petsamoon. Sivuutimme Salmijärven, jossa ei ole enää tien varressa muuta nähtävää kuin varuskunnan portti ja vanhan osuuskaupan romahtanut rakennus. Seuraavaksi ohitimme Nikelin kaupungin (entisen Kolosjoen) savuineen ja ankeine ympäristöineen ja päädyimme Zapoljarnyihin, toiseen nikkelikaupunkiin, missä asetuimme kelpoon majataloon, Hotelli Petsamoon.Zapoljarnyi on 1956 perustettu noin 30.000 asukkaan kaivoskaupunki, jota varjostavat valtavat kaivostoiminnan sivutuotevuoret eli kuonakasat. Itse kaupunki on siisti ja heinäkuisen levollinen ja hiljainen: paikalliset olivat lähteneet lomille lämpimimmille alueille. Koulujen ja päiväkotien pihat ammottivat tyhjyyttään, ja sinne tänne talojen kivijalkoihin ja teollisuusrakennusten seinille piirretyt graffitit näyttivät haaleilta kesäauringon paisteessa.

Heti seuraavana aamuna sonnustauduimme Kalastajasaarennon retkelle: kunnon jalkineet, lämmintä vaatetta ja tietysti evästä. Sadevaatteita emme tarvinneet koko retkellä, sillä keli oli mainio: ei satanut lainkaan ja aurinko paistoi sananmukaisesti yötä päivää. Siirryimme venäläisen matkatoimiston asemapaikalla (kahvila ja toiletti kymmenisen kilometriäZapoljarnyista) romuluiseen, kolisevaan, nitisevään ja elämää nähneeseen keltaiseen linja-autoon, johon mahtui juuri sopivasti 20-päinen joukkomme. Mukaamme tuli kaksi venäläistä matkaopasta, Nikolai ja Elena, jotka veivät meidät heti aluksi piknikille Tivohka-joen kosken ääreen. Oppaat edustivat venäläistä matkanjärjestäjää, joka omisti myös erämaahotelli Ozjorkan, jonne olimme matkalla. Ozjorka on Kalastajasaarennon isommalla niemellä kalaisan Muotkavuonon rannalla kohdassa, jonka läheisyydessä oli alkujaan norjalaissiirtolaisten, mutta sittemmin venäläistynyt Muotkan kylä, ja jonka lähellä saarennon pienempi niemi yhdistyy maakannaksella isompaan niemeen. Vanhaa rajalinjaa ajatellen, Kalastajasaarennon läntinen osa eli pienempi niemi, oli 2/3 osaltaan Suomen omistuksessa, ja siellä olivat suomalaiset Maattivuonon ja Pummangin kylät. Kalastajasaarennon itäinen ja suurempi niemi taas oli suurelta osin venäläisten omistuksessa. Vain niemen pohjoisosat, Vaitolahden ja Kervannon kylät, kuuluivat Suomelle ja olivat myös 1800-luvulla eli alkujaankin suomalaissiirtolaisten asuttamia. Läntiset ja itäiset suomalaiskylät erotti toisistaan Pummanginvuono. Kylien suomalaiset joutuivat jättämään kotinsa jo talvisodan rauhan myötä kun koko Kalastajasaarento siirtyi Neuvostoliitolle.
Matkaa Zapoljarnyista Ozjorkaan on noin 120 km. Tie on Kalastajasaarennon puolella todella haastava: se on tehty ajatellen raskaita sotilasajoneuvoja ja matkamme eteni noin 40 kilometrin tuntinopeudella. Matkantekoon on siis varattava aikaa. Pikkuautoilla alueelle ei ole asiaa, vaan kulkupelin tulee olla erämaihin soveltuva neliveto: tie on paikoin aivan olematon, purot ylittävät tienreikiä, joilla on välillä 'järven kokoisia' lammikoita ja syviä kuoppia. Mäet ovat Kalastajasaarennon alkupäässä korkeita tuntureita, mutkat jyrkkiä ja tiet kapeita. Juuri alkupäässä näemme useita romuautoja rotkoissa. Toisaalta tienpätkä on hyvin kaunis: pieniä tunturijärviä on siellä täällä ja pohjoinen kasvillisuus kukassaan ja väriloistossaan. On syytä ottaa mukaan matkalle arktisten kasvien opaskirjanen ja palauttaa mieliin Jäämeren alueen luonnon ihmeellisyys. Keltaiset niittyleinikit ja valkoiset sianmarjat loistivat kaikkialla, mutta näkyipä myös mm. lumileinikkejä, kellosinilatvoja, lapinorvokkeja ja kaikenlaisia härkkejä, virnoja ja kohokkeja.

Ozjorkan erämaahotelli koostuu 5-hengen tuvista, joista vain osa oli ehtinyt valmistua. Saimme käyttöömme neljä tupaa, kaksi miehille ja kaksi naisille. Tuvissa ei ollut lämmitystä, mutta niissä oli sisävessat, jotka eivät tosin toimineet hyvin, ja hotelli helpotus löytyikin puskista. Majojen paikka oli kaunis; tasainen, avara ja arktinen. Vieressä virtasi puhdasvetinen puro. Ensimmäisen illallisemme söimme tukevien, ulos katettujen pöytien ääressä Muotkavuononrannalla pohjoisen yöauringon alla. Kenttäateriamme oli mainio: kalakeittoa, ruisleipää, raastetta, riisiä, grillattua saslikkia, kahvia ja piskettejä (keksejä). Miten hyvältä ruoka aina maistuukaan ulkoilmassa!
Ennen illallista teimme retken Pummangin kylään. Sieltä oli aikoja sitten tuhottu ˗ jo keisariaikana 1800-luvulla rakennettu - suomalaissiirtolaisten kylä, ja tilalle oli pystytetty varuskunta näkötorneineen, jonne osa joukostamme uskalsi kiivetä - omalla vastuullaan. Varuskuntarakennukset oli nekin jo hylätty ja raunioituneet. Yksi vanha hirsinen tallirakennus muistutti suomalaisajasta. Jatkoimme Pummangista vielä niemen pohjoispäähän ja näimme rannalta kuulut petsamolaisten hillapaikat, Heinäsaaret. Niitä on kaksi, pienempi ja suurempi. Niemen kärjessä on luonnonluomat kivipatsaat, pahdat, jotka ylväänä katsovat pohjoiselle merelle päin. Pahdoista tuli mieleeni Taatsin seitakivi Kittilän Pokan kylän lähellä, Kitisen latvoilla. Osa Pummangin kivistä muistutti veistettyjä ihmisfiguureja, ja joku näki niissä jopa Kekkosen! Liuskekivi hallitsee tuota maisemaa, ja rantakivet ovat hioutuneet tasaisiksi kuin pöydät. Maasto on korkean ja jyrkän rantapenkereen jälkeen tasaista, mutta nousee pian kivipahtarivistön myötä karuksi tunturiksi. Rikas arktinen kasvillisuus kulkee näillä kylmillä rannoilla aivan maata myöden. Kuulemma saarennolla on myös eläimiä, villiintyneitä poroja, hirviä ja metsälintuja. Näimme ketun, riekkoja ja pikkulintuja - sekä poronpapanoita.
Seuraavana päivänä lähdimme yrittämään kohti Vaitolahtea. Nousimme ensin niemen länsirantaa ylös pohjoiseen, josta tie johti meidät niemen länsipuolelle, josta taas pyrimme toiselle rannalle. Ohitimme alussa mainitsemani hylätyn varuskunnan Mys Shorbeevskin ja yritimme löytää vesivapaata reittiä Vaitolahden suuntaan. Osa puroista ja suopaikoista oli niin veden vallassa tai pehmeäpohjaisia, että jouduimme perääntymään muutaman kerran ja hakemaan ylipäästävää reittiä. Nousimme pois autosta ja ihme ja kumma, keltainen kaaramme pääsi jälleen eteenpäin, mutta vain hieman. Eräs polku vei meidät nimittäin kohta taas vesiesteelle ja jouduimme perääntymään tuloreittiämme, jolloin auton pakki juuttui paikoilleen. Oppaamme lähti aidoilla ja puomeilla suljettuun Vaitolahden paikalla olevaan varuskuntaan, joka näkyi silmiemme edessä rakennuksineen ja harmaine tupineen (joissa asuu vielä kuulemma jokunen paikallinenkin) ja säähavaintoasemineen, etsimään kännykälle kenttää. Saimme kierrellä tienoota pari tuntia, ennen kun machotyylinen kurainen maastoauto toi tarvittavia työkaluja ja matkamme saattoi jatkua - takaisinpäin. Emme siis päässeet katsomaan Kervantoa. Kaikki kulkeminen Kalastajasaarennolla on luvanvaraista ja ryhmä saattoi liikkua vain tiukasti oppaiden mukana. Näin ollen seurueessamme ollut Yrjö, jonka kotikylä Kervanto oli ollut, ei päässyt katsomaan entistä kylän paikkaa. Jos vain mahdollista, paras lähestymiskulma saarennon kyliin olisi vesitie. Se ei kuitenkaan ole nykyään mahdollista, sillä alue on edelleen sotilasaluetta.
Tähän asti matkamme oli sujunut mainiosti, mutta paluumatkalla alkoi sitten vastustaa. Heti käännyttyämme paluumatkalle automme sammui valtavaan lammikkoon ja vesi nousi auton sisääntulorapussa puoli metriä. Kuljettajamme, murmanskilainen Sergei, oli kuitenkin todellinen ammattilainen ja sai kärrynsä kulkemaan. Mutta auto alkoi olla jo lopussa; se savusi ja reistaili niin, että jouduimme pysähtymään vielä kolme kertaa ennen Ozjarkaa. Avuksemme tuli rotevatekoinen kuorma-auto, joka hinasi automme käyntiin. Tästä huolimatta aikataulumme meni pahasi pieleen. Matkaoppaamme olivat kuitenkin olleet kaukaa viisaita ja ottaneet mukaansa teetä ja murukahvia, kompiaisia (lappilaisittain karkkeja) ja makkaravoileipiä, niin että pysyimme iloisina ja tyytyväisinä koko reissun.
Aikataulumme sekaantui kuitenkin niin, että seuraava yö jäi nukkumatta: uusi automme tuli hakemaan meitä Ozjorkasta vasta puoli kaksi yöllä ja lähti höyryllä viemään meitä Zapoljarnyihin. Höyryä oli sen verran liikaa, että tämäkin auto sammui kolme kertaa valtavien nousujen jälkeen. Köhimme itsemme ulos savuavasta autosta, ja saimme Tivohkan laaksossa sääsket kimppuumme; pohjoisempana niitä ei juurikaan ollut. Autossamme oli lopulta jo kolme kuskia, jotka aina saivat rämplättyä auton käyntiin. Hotellin nurkalla auto kuitenkin sammui lopullisesti. Harvalla reissulla kaksi linjuria menee alta!
Matkaseurueemme tunnelma oli kuitenkin kaikista koettelemuksista huolimatta korkealla. Takapenkin mummot ja eversti pitivät siitä huolen, että nauru raikui. Me etupenkkiläiset olimme auton moottorimelun takia puolikuuroja ja kuumaa ilmaa puhaltavan moottorilämmön vuoksi kuin liian kuivassa saunassa. Se ei kuitenkaan pilannut pioneeri-extreme-matkailijoiden hyvää matkamieltä. Kiitos siis ikimuistoisesta reissustamme yöttömässä yössä vanhoille suomalaismaille Jäämeren rannoille matkaoppaamme Teuvo, tulkkimme Susanna ja Kalevi, sekä muu sakki: unohtumattomat sisarukset Suoma, Marjatta ja Anna-Liisa sekä Milja ja Aino (Petsamon siirtolaisyhteisö Tervolan Varejoen porukkaa alkujaan) sekä Raimo, Pentti ja Mauri; kiitos myös huonekuntani jäsenet Eeva, Raija ja Kyllikki sekä Sakari, Jaakko, Yrjö, Pekka sekä Jarmo.
Ps. kuningasrapua ei löytynyt paluumatkalla minkään kaupan pakastimesta menetetyn illallisen jälkeen: sen paras pyyntiaika onkin vasta syyskuussa.
Pohjoisista alueista kirjoittamaani mm: Lähteenmäki Maria,Kalotin kansaa. Rajankäynnit ja vuorovaikutus Pohjoiskalotilla 1808-1889. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2004; Lähteenmäki Maria, Jänkäjääkäreitä ja parakkipiikoja. Lappilaisten sotakokemuksia 1939-1945. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 1999; Terijoen rajayhteisöstä ks. Lähteenmäki Maria,Maailmojen rajalla. Kannaksen Rajamaa ja poliittiset murtumat 1911-1944. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2009.

____________________________________________________________________________

Kuvateksti

,

Petsamosta Vienan Karjalaan matkakertomus

Osa matkakertomusta elokuulta 2012. Kolme kypsää naista lähti ilman venäjänkielen parempaa taitoa Trooper-maasturilla tutustumaan Kuolan niemimaahan ja palaamaan Vienan Karjalan kautta Suomussalmelle. Kilometrejä kertyi yli 4000, ja kaikki sujui yllättävän hyvin. Tässä on vain Petsamon osuus kertomuksesta: Raija-Liisa Kianto

Kuvateksti

 

25.8.aamuvarhaisella ajelimme kauniita maisemia Norjan puolelle Neideniin, missä Trifonin pyhiinvaellusjuhla jatkui, nyt vahvalla norjalaisella ja venäläisellä lisäyksellä kolmella kielellä. Kenttä Trifonin perustaman Pyhän Georgiuksen kappelin/tsasounan (1566) ympärillä oli kai tuhansien ihmisten kansoittama. Kuoroja kolmesta maasta, piispoilla ja papeilla vaikuttavat asut! Lopuksi ristisaatto ja vedenpyhitys Kolttakönkään kalliolla Näätämöjoen rannassa, saamelaisten ikivanhalla pyhällä paikalla.. Upea aurinkoinen sää!

Ylitimme rajan

Nyt vasta alkaisi varsinainen matkamme! Olimme sopineet Lapponia Toursin Merjan ja miehensä kanssa yhteisestä rajanylityksestä ja hänen opastuksellaan vierailusta Petsamon alaluostarissa. Ylitimme kahdella autolla Norjan ja Venäjän rajan Storskog-Boris Gleb -raja-asemalla. Kaukana joen toisella puolella häämötti valkeana Boris Glebin kirkko. Ei muita ylittäjiä. Merjan mersua tutkittiin pitkään ja hartaasti Norjan puolella, sillä juuri samanlainen oli ilmoitettu varastetuksi, mutta auton alle kontanneet tullimiehet löysivät sitten oikeat pelastavat numerot ja mersu jatkoi rajapuomin ohi. Meidän täpötäyttä maasturiamme ei juuri tutkittu, ja kohta pääsimme mekin matkaan. Ihastellen noin helppoa läpipääsyä ei meistä kukaan huomannut pensaikon takaa oikealle kääntyvää tietä ja siinä ollutta liikennemerkkiä, mutta kummastelimme minne se Merjan mersu oli hävinnyt - meillähän piti olla treffit läheisen järven rannalla! Ajelimme kai viitisen kilometriä ennen kuin päätimme kääntyä takaisin etsimään opastamme. Ja siellähän, päätieltä poiketen, löytyi venäläistenpassitarkastus- ja tulliasema! Meidät vinkattiin heti sinne, ja koppalakkinen tullipäällikkö talutti Kaijan aivan päätien liikennemerkin eteen ja tinkasi, että ymmärsikö kuljettaja mitä merkki tarkoitti. Ymmärsihän hän tarkemmin katsottuaan, mutta ajokiellon pohja oli valkoinen ja siinä luki isoin kirjaimin venäläistä tekstiä - merkki ei siis ollut niin tutun tuntuinen kuin olisi pitänyt… Yksi ja toinen virkailija kävi meitä moittimassa venäjäksi - "bolshoi problema!"- , monet kävivät vain toljottamassa, mutta ei meitä sitten sen kummemmin tutkittu. Olimmehan kiltisti kuitenkin tulleet takaisin!!!

Pysähdyimme piknikille kauniin järven rantaan. Olimme nyt siis Venäjällä, mutta järvellä näkyi lukuisia purjeveneitä, mieleen tuli peräti Italian Garda-järvi! Kaukaa häämöttivät Nikkelin savupiiput. Niitä lähestyttyämme näkyi myös savu. Kohta olisimme siis kuin kuun maisemassa, mustaa pölyä kaikkialla…Mutta sitä ei tullut. Oli vihreitä puita ja vihannesmaita, sieni- ja marjaämpäreitä kantavia ihmisiä. Ylempänä tunturissa oli tosin kalutun oloista maisemaa, harmaita pystyyn kuolleita puuntynkiä, tunturin rinne rusehtavaa. Ohitimme Suomen vallan aikaisen Osuusliike Lapinmaan myymälän kivijalan, oppaamme viittoili. Tämän Nikkelin kaivoksen ja kaupungin olivat siis rakentaneet suomalaiset ennen talvisotaa…

Nikkel

Ajelimme mäkistä kaupunkia ristiin rastiin, rähjäistä, sekavaa, pyykkejä, koiria, hyljättyjä taloja, epäsiistiäkin paikoin, toisaalla taas kauniita vanhoja kivitaloja kai Suomen ajoilta. Muutama kerrostalo oli äskettäin maalattu pastellisävyin, oli vaaleanpunaista, vaaleanvihreää, vaaleansinistä…Puutarhat ja puistot kukkivat, tai ainakin perunat…Tehdaskombinaatti rumana ja ruosteisena savusi sivummalla mutta ei haissut, kurkkua tosin jokin ärsytti…Liioiteltuja olivat selvästi Suomeen aiemmin levitetyt kuvat.

Petsamon luostari

Kun Nikkelin museo jostakin syystä oli suljettu, jatkoimme matkaa. Samaan kombinaattiin kuuluva toinen tehdas savusi Zapoljarnyjssa joidenkin kilometrien päässä. Ohitimme sen kaukaa ja kaarsimme rinteessä olevan Petsamon alaluostarin pihaan. Huivit päähän ja sisään pikkuruiseen luostarikirkkoon, missä palvelus menossa. Kirkko oli täynnä nuoria sotapoikia jotka hartaina tekivät ristinmerkkejä, suitsutus samensi ilman. Seremonian päätyttyä nuori ystävällinen munkki tuli meitä tervehtimään ja esitteli kirkon ikonit - valitettavasti hän ei osannut muuta kuin venäjää. Hän antoi meille kaikille ikonikuvia Triifon Petsamolaisesta, joka siis oli tämän luostarin perustanut. Sitten hän johdatti meidät pikkuruiseen puutarhaan missä huolellisesti kitkettyjä vihannespenkkejä ja perunamaa sekä heinää seipäillä muutamalle lehmälle, lampaalle ja kanalle, joiden ääniä kuulimme pienestä vajantapaisesta. Vielä meidät johdatettiin mitättömän luostarirakennuksen takaovesta sisään asuintiloihin, missä muutamat munkit ja parikymmentä sotilasta asuivat. Kapeita kerrossänkyjä, huovista ja kankaista ripustettuja väliverhoja joihin oli kiinnitetty paperisia pyhimyskuvia. Katto näytti olevan aivan romahtamaisillaan sisään, sekin pahvinpalasin vuorattu. Tuntui jotenkin pahalta katsoa tätä puutetta! Kielitaidottomina emme osanneet sanoa mitään. Kolme ovea johti munkkien kammioihin, joihin emme luonnollisestikaan päässeet. Suurimman huoneen keskelle oli sijoitettu pitkiä ruokapöytiä, kerrossängyt siinäkin seinämillä. Ikkunoita ei lain - valo tuli pienestä katossa riippuvasta sähkötuikusta. Yhteen pöytään oli katettu meille ateria - Merjahan oli ilmoittanut että tulemme käymään.

Ateria oli mieliin painuva. Munkit lukivat ruokarukouksen, jonka jälkeen meidät pyydettiin istumaan. Tuli neuvoton olo: pitikö syödä huivi päässä vai ilman? Ei ollut keneltä kysyä. Nuori mies, ehkä noviisi, vaikutti kokkikoulun käyneeltä ja tarjoili meille puhumattomana mutta ystävällisen huomaavaisena. Alkuun oli salaattia ja mainionmakuista linssikeittoa, sen jälkeen erittäin maukasta tattaririsottoa ja lopuksi tsaijua ja pullaa. Jätimme kiitollisina teekuppiemme alle seteleitä - aivan liian pieniä, tuntuu nyt jälkeenpäin. Siellä olisi todellinen rahantarve, syöttihän luostari noita kolmivuotista asevelvollisuuttaan suorittavia poikia joita Venäjän valtio ei pystynyt elättämään. Sotilaat auttoivat munkkeja karjanhoidossa ja kalastuksessa Jäämerellä… Mitään avustusta ei luostari saanut valtiovallalta tai kirkolta. - Aterian loppupuolella tuli meitä tervehtimään itse igumeeni, hyvin sivistyneeltä vaikuttava munkki Moskovasta, kolme vuotta täällä palvellut, joka puhui sujuvaa englantia ja ranskaa. Emme kuitenkaan kehdanneet enää kovin paljon kysellä. Hän saatteli meidät ystävällisten munkkien kanssa ulos ja kirkon portailla otettiin lukuisia valokuvia…

Jatkoimme jotenkin hämmentyneinä matkaa suurelle saksalaisten ja itävaltalaisten vuoristojääkäreiden hautausmaalle. Se oli imponoivan laaja ja hyvin hoidettu alue. Jääkäreitä oli vuosina 1941-44 kuollut siellä peräti 12.000 ! Kyseiset valtiot olivat pystyttäneet pojilleen näyttävät muistomerkit. Myös venäläisten kaatuneiden haudat olivat viereisellä alueella. Lähellä oli Parkkina-niminen yhdyskunta jossa Suomesta mukanamme seurannut Katri-koltta (s.1932) oli käynyt koulua.. Ihmettelimme kylän romahtamaisillaan olevaa kirkkoa, joka neuvostoajan oli toiminut paloasemana. Tosi surkea maja, nyt laudat ikkunoissa…

Zapoljarnyj

Ilta jo hämärtyi kun ajoimme takaisinpäin Zapoljarnyjnkaupunkiin. Katukuva hätkähdytti: katuja reunustivat erivärisiksi pastellisävyin maalatut kerrostalot. Kiva keksintö kaupungin harmauteen! Maalia oli riittänyt myös pihojen puolelle. Majoituimme upouuteen norjalaisten rakentamaan Pezanga-hotelliin, missä kahden huoneen sviitti kolmelle maksoi 81 euroa. Veimme auton jonkin matkan päässä olevalle vartioidulle alueelle, jonka vartija ei olisi millään antanut autosta kuittia. Istuimme vielä myöhäisillallisille nauttimaan keittoa, kalaa, viiniä ja vodkaa. Ravintolassa ei, tuskin koko hotellissakaan, ollut muita asiakkaita. Mutta kaupunki vaikutti varsin siistiltä niiltä osin kuin sen näimme. Kuuma suihku oli aamulla poikaa…

Toisen luostarin rauniot

26.8. Tuhdin venäläisen aamiaisen - riisipuuroa voisilmällä, rasvaisia lettuja, sianlihaa, juustoa, teetä - jälkeen lähdimme Merjan opastuksella ajelemaan kohti Petsamon muinaisen yläluostarin raunioita, tai oikeammin vain paikkaa. Siellä oli aikoinaan ollut monia kirkkoja, iso luostari, navettoja ja muita rakennuksia. Luostarin oli hävittänyt suomalainen Juho Vesainen. Kyseisellä paikalla Nama-joen rannalla puolustuslaitos ei antanut alaluostarin munkkien edes heinää niittää karjalleen. Hiekkatien toisella puolella kohosi vaatimaton Syntikukkula, jonka eräs luostarin munkki legendan mukaan oli 1500-luvulla itse "luonut": hän oli kaupungissa käydessään langennut naiseen ja katumustyönään vuosikymmeniä kantanut paikkaan hiekkaa ja maata repulla tai säkillä ja lopulta rakentanut kukkulalle skiitan, pienen majan. Maja oli kuitenkin jo hävinnyt. Kauempana kohosi komea Spasitelnaja, Pelastusvuori, jonne pyhän Triifonin kerrottiin paenneen shamaani-vainoajiaan…

Vuori, kuten oikeastaan koko reittimme, oli nyt sotilasaluetta. Teillä liikkui muutaman Ladan lisäksi ainoastaan tummanvihreitä ja harmaita sotilasajoneuvoja, kuorma-autoja enimmäkseen. Kaikilla kukkuloilla ja tuntureilla oli sotilaskohteita, puomit sulkivat tiet. Marjastamassa pitkin tienpuolia näkyi myös vain maastopukuisia miehiä, joskus kypäräpäisiä ryhmiä. Ainoastaan bussipysäkeillä istui muutama siviili nyytteineen, usein nuori tyttö tai vanha mummo. Kaupungeissa nuoret äidit työnsivät lastenvaunujaan…

Korsunovan Gagarin-muisto

Pelastusvuorelle turhaan pyrittyämme ajoimme läpi Korsunovanlaajahkon sotilaskylän, jonka paikalla oli ollut vanhaa koltta-asutusta ja ennen sotia myös venäläistä asutusta. Nyt tämä oli sotilasaluetta. Satoja kuorma-autoja ja pitkiä tankkirivistöjä näkyi aitausten sisällä. Kultaiset kaksoiskotkat kiilsivät korkeissa rautaporteissa! Lentokonehalleja, suuria hiekkakuoppa-alueita, asumattomia vanhoja taloja ikkunat säpäleinä, kivitalojakin ja hirrestä rakennettuja ulkoa rapattuja kerrostaloja ränsistyneinä, ammoin hyljättyinä. Viljelyksiä ei juurikaan näkynyt. Ainoan baarin toiminta oli lopetettu, aution kerrostalon kellarissa oli ruokakauppa jota ei olisi huomannut ellei ihmisiä olisi sinne kasseineen virrannut. Sisällä oli tyydyttävä valikoima elintarvikkeita ja erinomainen lajitelma vodkamerkkejä…Ns. kadulla, kuoppaisella hiekkatiellä, liikkui etupäässä sotilaita ja muutama nuori nainen. Miesjoukko seisoi ihmettelemässä puuhun kolaroinutta punaista urheiluautoa, jossa ei yhtään ikkunalasia. Takapenkillä istui nuori mies tupakalla… Kukaan ei tuntunut kiinnittävän meihin huomiota, kun pysähdyimme tutkimaan kylän ilmeistä ylpeyttä, astronautti Juri Gagarinin lentokonetta, joka oli nostettu jalustalle. Kylässä muutama vuosi sitten sijainnut Gagarin-museo avaruuspukuineen oli jo siirretty muualle. Gagarinin pysti oli vielä muiden sankareiden mukana oletetun kunnantalon tai museon edustalla, olihan kyseinen herra täällä suorittanut asevelvollisuuttaan…

Kolttien asuinsijoja etsimässä

Katri-koltan opastamina löysimme vanhan kolttakylän, Moskovankylänkivijalat kauniilta rinteeltä Petsamo-joen partaalta, jonne näkyi Suippovuori. Ajelimme edelleen pieniä sokkeloisia metsäteitä mahtavien pensaikkojen seassa. Piti löytää kolttien Puskakylä Petsamojoen ja Puskajoen yhtymäkohdasta (Puzkoi merkitsee koltankiellä pyhää, mutta suomeksi se vääntyi puskaksi, mikä tietenkin nykyiseen ulkoasuun osuu varsin nasevasti, sillä missään en tiedosta niin paljon pensaita nähneeni!). Katri oli siellä asunut lapsena, siis ennen sotia. Kauan ja hartaasti kodan paikkaa etsittiin, sittenkin se jäi osin epäselväsi, naapuritalon kivijalka kyllä löytyi. Puskien alla joen partaalla istui neljä nuorta nuotiolla - tuli oli siis tehty oksien alle niin että liekit melkein hipoivat niitä! Yhdellä maastopukuisella tytöllä oli silmiinpistävän paksu vyötärölle saakka ulottuva musta letti. He pelasivat korttia. Pojalle tuli meidät nähtyään kiire juosta joen rantaan hakemaan turvaan kaksi vodkapulloa. Ikää näytti porukalla olevan ehkä 15-16 vuotta mutta silti olivat liikenteessä pienellä Ladalla. Kun Katri-koltta meni heille venäjäksi selittelemään, että paikalla on ennen sotia ollut saamelaiskylä, nuoret vain hihittivät. Tunsivatkohan saame-sanaakaan….

Palasimme kiemurtelevia metsäteitä lähemmäksi kaupunkia, jotta saisimme puhelinyhteyden hotellimme johtoon joka oli luvannut selvittää lupalappumme Liinahamariin. Suomen vanha Liinahamarihan on nykyisin sotilasaluetta. Meille kuitenkin ilmoitettiin, ettei kyseistä sotilashenkilöä ollut saatu kiinni eikä siis lupaa heru. Merja seurueineen hyvästeli ja lähti palaamaan Suomeen. Me kävimme kuitenkin vielä puomilla asti ihailemassa Petsamon vuonoa. Ei ihme että siitä laulujakin tehty…

Kuvat

Petsamon luostarin munkki ja kolttasaame. Kuva R-L K 2002

Kuolan niemimaa - tie loppui idässä Varzugaan…

_____________________________________________________________________

Raahaa kuva tähän

Kuvateksti

,,