Keskustalaiset: Alueet, autoilijat ja tieliikenne hallituksen hampaissa

Share |

Perjantai 31.8.2012


Eduskunnan keskustalaiset liikennevaliokunnan jäsenet Mirja Vehkaperä, Mikko Alatalo ja Ari Torniainen pitävät budjettiriihen päätöksiä surkeina liikennepolitiikan kannalta. Siitä paistaa läpi keskittämispolitiikka.

 - Päätösten perusteella voisi luulla, että ihmiset matkustavat junilla ja asuvat kehä kolmosen sisäpuolella. Ja muualla ei elämää olisi, koska koko maan kehittäminen ja maantieliikenne on sivuutettu lähes kokonaan. Tiestön rapauttamisella hallitus tuhoaa kansallisomaisuuttamme.

 Erityisen huolestuttavana Vehkaperä, Alatalo ja Torniainen pitävät hallituksen suhtautumista auton käyttöön ja maantieliikenteeseen. Auton käyttöä ja ammattimaista kumipyöräliikennettä lähes rangaistaan.

 - Matkailu, kaivosteollisuus, biotalous ja metsien hyödyntäminen tarvitsisivat hyvät tieyhteydet. Valtaosa liikenteestä tapahtuu jatkossakin maanteitse. On väärin, että raideliikenteeseen panostaminen kustannetaan tieliikenteen määrärahoista.

 Keskustalaiset pitävät vääränä politiikkana, että jopa ammattikäytössä tapahtuvaa autoilua rangaistaan. Auto on monille välttämätön niin arjessa kuin elinkeinon hankkimisessa.

 - Suunniteltu kilometrikorvausten leikkuri vie monilta ammatin. Hallitukselta on vastuutonta puhua siinä yhteydessä nykyisten taksojen ylikompensaatiosta, kun sillä ei ole esittää vedenpitäviä laskelmia. Ihmetellä sopii, miksei hallitus puutu luksusluokkaa oleviin työsuhde-etuihin, kuten johtajien hulppeat työsuhdeasunnot ja muskelimaastoautot?

 Hallitus toimii myös kuljetusyrittäjien vahingoksi. Vaikka polttonesteiden hinnannousu on ollut rajua, niin hallituksella ei ole aikomustakaan tulla kuljetusyrittäjiä vastaan esimerkiksi dieselveron palautusjärjestelmällä. Alueellisten kuljetustukien leikkauksilla nakerretaan kuljetusyrittämisen kannattavuutta ja asetetaan alueet eriarvoiseen asemaan.

 - Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) vielä kesällä lupaili alueellisten kuljetustukien rahojen palauttamista. Loppuiko häneltä tahto vai poliittiset hartiat?

 Meriliikenteen kilpailukykyä rapauttavaan Itämeren rikkidirektiiviin varautumiseen keskustalaiset vaativat rohkeampaa otetta.

 - Rikkipesureihin varatut avustusmäärärahat ovat vaatimattomia. Hallituksen pitäisi pikaisesti päättää, onko sillä poliittista tahtoa turvata kansantalouden kannalta tärkeän ulkomaankaupan toimintaedellytykset.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini