Peruskoulun tuntijako etenee

Share |

Maanantai 25.10.2010 klo 7.00


Kuluvalla viikolla lyödään hallituksessa ja eduskunnassa lukkoon uusi perusopetuksen tuntijako ja valtakunnalliset tavoitteet. Asiaa valmistellut työryhmä jätti hyvin ristiriitaisen esityksen. Hallituspuolueiden näkemyserot uudistuksen laajuudesta ja toteutuksesta ovat myös suuret. Kokoomus haluaa nostaa keskiöön lahjakkaat yksilöt – Keskustalle tärkeintä on lasten tasa-arvoiset mahdollisuudet opetukseen ja koulutukseen.

 

Yhteiskunnan ja toimintaympäristön muutokset vaativat perusopetusta kehittymään ja vastaamaan tulevaisuuden oppimistarpeisiin. Hyvä muutosehdotus on muun muassa kokonaistuntimäärän lisääminen jo alaluokille. Peruskouluissa tarvitaan enemmän väljempää aikaa tiiviiden opetussisältöjen sijaan.


Pyrkimys taito- ja taideaineiden vahvistamiseen ja kieliohjelman monipuolistamiseen ovat myös tervetulleita. Toteutustapa ei kuitenkaan vastaa tarkoitustaan. Esimerkiksi valinnaisuuden lisääminen jo alakoulussa on pitkälti kiinni koulutuksen järjestäjien mahdollisuudesta valinnaisuuksien tarjoamiseen ja siksi on kyseenalaista onko se lapsen edun mukaista. Valinnaiset aineet eivät saa syödä oppitunteja perinteisiltä kädentaidoilta, kuten käsitöiltä.

 

Kielten opetuksessa tehdään aimo harppaus. Toisen kotimaisen kielen sekä vieraiden kielten aloitusten varhentamisen lisäksi pitäisi panostaa alueellisiin kielikokeiluihin, joissa toinen kotimainen kieli voitaisiin korvata venäjän kielen opinnoilla. En ole aivan vakuuttunut, että ruotsin kielen opiskelu pitäisi aloittaa jo kuudennelta luokalta.

Vastustan draaman ja etiikan nostamista uusiksi oppiaineiksi. Niiden opetussisältö pystytään hyvin sisällyttämään jo olemassa oleviin aineisiin äidinkieleen sekä uskontoon. Sen sijaan kansalaistaidosta tulisi tehdä oma oppiaine, koska sille on koko ajan enemmän yhteiskunnallista tilausta.

Tuntijaon eteneminen vaatii yhteistä näkemystä. Sitä hiotaan parhaillaan hallituspuolueiden sisällä. Ennen päätöstä tulee olla myös selvillä uudistuksen kustannukset ja toteutusaikataulu. Tuntijaon onnistuminen vaatii opettajien sitoutumista ja valmiuksien parantamista. Opettajankoulutus, täydennyskoulutus sekä oppimateriaalin hankinnat vaativat varautumista tulevaan. Erityisesti opettajankoulutuksen järjestäminen on kiireellinen tehtävä.

 

tuntijako.jpg

 

p.s. kotisivujeni pikakyselyn mukaan taito- ja taideaineita halutaan liikunnan lisäksi lisää. Yllä olevan kortin sain eduskuntaan jo keväällä, jolloin koko tuntijakouudistus alettiin puuhata.

 


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini