Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta15.04.2024 9.22
Metsäteho osallistui yhteispohjoismaiseen tutkimukseen metsäkoneiden turvalasien vaihtamiseen johtaneista syistä keräämällä tutkimukseen aineistoa Suomesta. Kokonaisuudessaan tutkimuksen yli sata havaintoa käsittänyt aineisto kerättiin Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Ruotsalainen Skogforsk on julkaissut kokoomaraportin tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksessa tarkasteltiin harvestereiden ja kuormatraktoreiden turvalasien vaihtamisen syitä. Tulosten mukaan metsäkoneiden turvalasien vaihtamisesta noin puolet selittyi lasien ikääntymiseen liittyvällä kulumisella, kun taas puolet vaihdoista johtui onnettomuuksista. Ikääntymisestä johtuvan kulumisen takia lasinvaihtotarve nousi esiin noin kymmenen vuotta vanhoissa koneissa. Harvesterissa yleisin rikkoutunut lasi oli etulasi, jonka tyypillisin rikkoutumissyy oli rungon syöttäminen vahingossa hyttiä kohti tai puun kaatuminen hytin päälle. Myös kuormatraktorilla yleisin rikkoutunut lasi oli etulasi, mutta myös sivu- ja takalasien rikkoutuminen oli melko tavallista. Kuormatraktorilla lasin rikkoontumisen riski oli suurempi kuormaamisen ja purkamisen aikana, jolloin kouran avaamisen yhteydessä hallitsemattomasti vapautuvat pölkyt voivat rikkoa lasin. Liian suurella kuormalla ajaminen on myös riskialtista, sillä liukkaat pölkyt voi liukua etusermin yli ja osua hyttiin. Turvalasien rikkoutuminen metsäkoneissa oli tulosten mukaan yhtä tyypillistä kaikilla konevalmistajilla, eikä mikään konemalli tai lasityyppi noussut erityisesti esiin. Harvesterien ja kuormatraktorien välillä ei ollut juurikaan eroa tuloksissa. Turvalasien suojauksen tiedetään heikkenevän ajan myötä UV-säteilyn vaikutuksesta. Tätä pyritään vähentämään suojaavalla kalvolla. Lasin naarmuuntuminen ja sopimattomien puhdistusaineiden käyttäminen nopeuttavat lasin kunnon heikkenemistä. Muistilista kuljettajille:
Kuormatraktori:
Harvesteri:
|