MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä

22.04.2024 8.55

man-automation-a9-wissing-02.jpg

MANista on tullut ensimmäinen hyötyajoneuvovalmistaja, joka on lähettänyt automaattisesti ajavan kuorma-auton Saksan moottoritielle.

Noin kymmenen kilometriä A9-tietä Allershausenin ja Fürholzenin liittymien välillä ajaneen koeajorekan kyydissä olivat liittovaltion liikenneministeri Volker Wissing ja MANin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp. 

MAN on ensimmäinen hyötyajoneuvojen valmistaja, joka sai Saksan moottoriteillä tapahtuvaa automaattista ajamista koskevan lain mukaisen tason 4 testiluvan. MANin mukaan pitkällä aikavälillä automaattisesti ajavien kuorma-autojen tehokas käyttö voi alentaa kokonaiskäyttökustannuksia 10-15 prosenttia. Uusi teknologia voi myös lievittää kuljettajapulaa. Yksin Saksassa on jo nyt pulaa jopa 100 000 kuorma-autonkuljettajasta. 

"Automaattisesti ajavan kuorma-auton ensimmäinen tason 4 koeajo saksalaisella moottoritiellä todistaa, että Saksa on ottanut Euroopassa johtavan aseman automaattista ajamista koskevan lain myötä." Tavoitteenamme on tulla johtavaksi automaattisen ja verkottuneen ajamisen markkina-alueeksi. Tämä päivä on virstanpylväs logistiikan kannalta Saksassa. Yhä kasvava kuljetusmäärä ja paheneva kuljettajapula ovat haaste koko yhteiskunnalle. Automaattisesti ajavat kuorma-autot voivat auttaa helpottamaan tilannetta. Lisäksi tavarakuljetusten älykäs verkottuminen tarjoaa mahdollisuuden tehostaa maanteiltä rautateille tapahtuvaa uudelleenlastausta ja vahvistaa siten ilmastoystävällisiä yhdistettyjä kuljetuksia", toteaa digitaalisista asioista ja liikenteestä vastaava liittovaltion ministeri Volker Wissing. 

Hanketta laajennetaan

Ensimmäisen automaattisesti ajavan kuorma-auton koeajoa varten Autobahn GmbH tutki MANin konseptia osana koelupahakemusta, ennen kuin liittovaltion moottoriajoneuvoliikenneviranomainen myönsi MANille virallisesti hyväksynnän huhtikuun alussa. Tulevaisuudessa Autobahn GmbH vastaa myös moottoriteiden toiminta-alueiden hyväksymisestä automaattisten ajoneuvojen sarjahyväksyntää varten. Ajoneuvon käyttäjä määrittää reitit, joilla sen automaattisella ajotoiminnolla varustettujen ajoneuvojen on määrä ajaa, ja Autobahn GmbH tarkistaa sitten, soveltuvatko nämä reitit näiden automaattisella ajotoiminnolla varustettujen ajoneuvojen käyttöön. 

MAN_autonomous.jpg

MAN, jolla on monen vuoden kehitysosaaminen automaattisen ajamisen alalla. 

MAN on edistänyt automaattista ajamista useiden vuosien ajan erilaisilla tutkimus- ja kehityshankkeilla. Vuosina 2017–2019 MAN kehitti ja testasi elektronisesti kytkettyjä kuorma-autoja DB Schenkerin kanssa yhteisessä tutkimus- ja kehityshankkeessa. Näitä erityisen turvallisia ja polttoainetehokkaita vetoautoja käytettiin yli kuuden kuukauden ajan säännöllisessä kappaletavarakuljetuksessa moottoritien A9 varrella Neufahrnin ja Nürnbergin välillä.

Vuosina 2019–2023 toteutettavassa ANITA-hankkeessa, jossa yhteistyökumppaneina olivat Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences ja Götting KG, keskityttiin automaattisen kuorma-auton täydelliseen digitaaliseen integrointiin konttikuljetusten logistiikkaprosessiin maanteiltä rautateille. Ja vuodesta 2022 lähtien MAN on työskennellyt yhdessä Autobahn GmbH:n ja muiden teollisuuden, tieteen ja teknisen testauksen kumppaneiden kanssa ATLAS-L4-hankkeessa kehittääkseen automaattisesti ajavan kuorma-auton käytettäväksi logistiikkakeskusten välisessä moottoritieliikenteessä.

Hankkeessa pannaan siis konkreettisesti täytäntöön Saksassa vuonna 2021 hyväksytty laki automaattisesta ajamisesta, joka sallii jo nyt kuljettajattoman ajamisen selkeästi määritellyillä reiteillä ja teknisessä valvonnassa. Prototyypin käytännön koeajot turvakuljettajan kanssa moottoritiellä on tarkoitus toteuttaa hankkeen lopussa. Tähän mennessä MAN on jättänyt 133 patenttihakemusta automaattisen ajamisen alalla, joista 33 on jo myönnetty. Osallistumalla @CITY-, BeIntelli- ja MINGA-hankkeisiin MAN on mukana myös kaupunkibussien automaattisen ajamisen kehittämisessä. 

03.05.2024 21.07KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 11.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
03.05.2024 10.00Scanialta huikea perjantain korkotarjous!
02.05.2024 11.27Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 11.20EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
02.05.2024 10.33Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
02.05.2024 10.11Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
02.05.2024 9.44Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
01.05.2024 12.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
30.04.2024 12.10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa

Siirry arkistoon »