Metsähallitus leikkaa kuljetusten päästöjä - Uusiutuva diesel puutavara-autojen käyttövoimaksi

09.04.2021 14.25

uusiutuvaa-kayttava-dieselauto_kuva-kati-jurkko.jpg

Metsähallitus aloittaa uusiutuvan dieselin käytön puutavarakuljetuksissaan. Uudella polttoaineella voidaan vähentää rekkaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä merkittävästi. Ensimmäinen uusiutuvalla dieselillä liikkuva puutavara-auto lähtee liikkeelle Pohjanmaa-Kainuun alueella huhtikuussa.

”Päästöjen vähentäminen kuuluu hiilinielujen kasvattamisen ohella Metsähallituksen ilmasto-ohjelmaan, jolla haetaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen. Tämä on yksi askel koko kuljetusketjun päästöjen leikkaamiseen”, Metsähallituksen asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen kertoo.

Talouskäytössä olevien monikäyttömetsien hoidossa Metsähallituksen suurimmat päästölähteet liittyvät puunkorjuuseen ja kuljetuksiin. Korjuussa on otettu käyttöön sähköavusteinen hybridiharvesteri, junakuljetusten osuutta on lisätty, ja nyt investoidaan maantiekuljetusten vähäpäästöisyyteen. Kumppanina Metsähallituksella on puutavarakuljetuksia hoitava QTeam Systems Oy.

”Haluamme olla Metsähallituksen kanssa edelläkävijä vähäpäästöisissä puutavarakuljetuksissa. Odotamme, että uusiutuvan dieselin käyttö kasvaa ja tankkauspisteitä tulee lisää”, QTeam Systemsin toimitusjohtaja Pasi Korhonen sanoo.

Ympäristöinvestointi tulevaisuuteen

Uusiutuva diesel on kalliimpaa kuin fossiilinen diesel, mutta kysynnän kasvaessa hintaeron odotetaan tasoittuvan.

”Luonnollisesti tästä ympäristöinvestoinnista tulee aluksi lisäkustannuksia. Meillä on kuljetuksissa mukana 170 autoa, joten etenemme asteittain sitä mukaa, kun saamme käytöstä kokemusta. Odotamme, että uusiutuva diesel pystyy kilpailemaan jatkossa myös hinnalla”, Metsähallituksen Heikki Kääriäinen toivoo.

Metsähallitus suunnittelee uusiutuvan dieselin ohella siirtymistä kaasukäyttöisiin autoihin. Kaasu ei sovellu raskaimpiin eli enimmäispainoltaan 76 tonnin puutavara-autoihin, mutta Metsähallitus on käynnistänyt kaasulla liikkuvia, painoltaan pienempiä kuljetuksia koskevan kilpailutuksen.

”Tutkimme ja kokeilemme uusiutuvia vaihtoehtoja. Suurin jarru niiden käyttöönotolle on hitaasti kasvava tankkausverkosto”, Kääriäinen huomauttaa.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »