Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Kolme neuvoa kunnon kotisivuihin

Maanantai 20.9.2010 - Helena Rebane


Maailmalla rakennetaan tuhansia nettisivuja päivittäin. Osa niistä on hyviä, toiset tuskin sitäkään. Luodessasi ne paremmat, vierailijaystävälliset ja liiketoimintaasi tukevat kotisivut, kannattaa seurata näitä kolmea yksinkertaista tienviittaa.

Muista käytettävyyden perussäännöt

Jokaisen kotisivun tulisi sisältää tietyt elementit menestyäkseen. Nojaudu hetkeksi taaksepäin tuolillasi ja pohdi miten itse suhtaudut verkkosivuihin vieraillessasi niillä ensimmäisen kerran. Haluat varmastikin tietää mitä sivut tarjoavat, löydätkö sieltä kaipaamasi tiedon ja auttavatko sivut sinua saavuttamaan tavoitteesi. Kiteytettynä, kotisivujen tulisi vastata neljään vierailijoiden esittämään kysymykseen:

  1. Missä minä olen?
  2. Mitä voin tehdä täällä?
  3. Miksi nämä sivut ovat muita paremmat?
  4. Minne voin mennä seuraavaksi?

Jos pystyt vastaamaan näihin ensimmäisten sekuntien aikana, toisin sanoen luomaan hyvän ensivaikutelman, olet jo vahvassa alussa.

Luovuus on uuden ja toimivan äiti – kopiointi ei

Suurten yhtiöiden sivujen kopiointi tuntuu olevan erityisen yleistä pienten yritysten keskuudessa. Siinä on mukamas järkeä, sillä pienillä yrityksillä ei ole resursseja suurten tutkimusten toteuttamiseen, kotisivujen perinpohjaiseen suunnitteluun tai niiden käyttäjäystävällisyyden testaamiseen.

Silti käytettävyysguru Jakob Nielsen mainitsee artikkelissaan Should You Copy a Famous Site’s Design? miksi tämä ei olekaan hyvä idea. Pohjimmaisena ajatuksena on, että vaikka yhdet verkkosivut toimivat hyvin ne suunnitelleelle yritykselle, ne eivät välttämättä toimi toiselle. Kaikki riippuu kontekstista ja konseptista. Nielsenin mukaan ainoa tapa saada selville toimiiko jokin on tehdä käytettävyystesti.

Avaruus on valttia

Kotisivuja on turha änkeä täyteen kaikkea mahdollista, vaikka ensi kertaa kotisivuja rakentavalle tämä voi tuntua houkuttelevalta. Onhan luonnollista kokeilla läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Etenkin kun Kotisivukoneen kaltainen palvelu tarjoaa mahdollisuuden muokata taustakuvia, värejä, fontteja ja kaikkia muita design-elementtejä.

Joskus kikkailu toimii, mutta useimmiten ei. Yleensä lopputuloksena on visuaalisesti sekavat ja hämmentävät kotisivut joita on vaikea navigoida.

Yksinkertaisuus on tässäkin valttia. Etenkin kun et ole täysin varma mitä sivuillesi tulisi laittaa liiketoimintaasi tukemaan. Mieti tarkkaan ennen kuin aloitat ja riisu pois kaikki turha – näin ollen kotisivuillasi vierailevat potentiaaliset asiakkaat löytävät helposti ja nopeasti kaiken olennaisimman. Vaikeampi toteuttaa kuin kirjoittaa blogissa, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Eikä kunnolla tehtyä tarvitse korjata myöhemmin.

 

Jos sinulta löytyy hyviä vinkkejä ensikertalaisille kotisivujen luomiseen, jaa ne ihmeessä kanssamme kommenteissa.


Avainsanat: vinkit, käytettävyys


Kommentit

23.5.2013 11:24  Marjatta Herrala

Yritin juuri perustaa toisen kotisivuni. Tämä tulee sukuseurallemme. Tietokone huomautti minulle, että sähköpostini on jo rekisteröity. Sitten se sanoi, että minun pitää käyttää samaa salasanaa kuin ennenkin. Juuri näin olin tehnyt - mielstäni. En kuitenkaan päässyt tästä millään ilveellä eteenpäin.
Sivu on ed. perustamatta.

7.12.2010 15:40  Kotisivut

Hyvät kotisivut ovat selkeitä kokonaisuuksia joissa on hyvää teksti sisältöä ja kuvia mikä pitää kävijän sivuilla.
Hyvä kuvat ja tekstit eivät aina pelasta asiaa sivujen tulisi olla selkeä rakenteisa ja mielellään toteutettu web standardien mukaan.
Navikaatio joko ylös tai vasenmalle ei oikealle koska tämä ei ole kovinkaan yleistä kotisivuille. Muista myös tarkistaa että sivuillasi on kunnossa
- titlet (otsikoinnit)
- descriptionit (kertoo mitä sivut sisältävät)
- keywordsit (avainsanoja jolla sivusi löytyvät hakukoneiden tuloksista.)


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini