Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Kuinka markkinoit blogiasi

Maanantai 5.7.2010 - Heikki Tirkkonen


Internetin blogitarjontaan tulee päivittäin tuhansia uusia blogeja, joiden kirjoittajat toivovat, heidän tuotoksestaan tulevan seuraava suuri hitti. Monet kuvittelevat, harhaanjohtavasti, blogeista tulevan automaattisesti suosittuja.  Muuta ei tarvita kuin blogin luonti ihmismassojen ilmaantuessa hyökyaallon lailla paikalle. Tätä mentaliteettia ei luonnollisestikaan voida soveltaa 99-prosenttiin blogeista.

Suurin kysymys blogin menestyksen ympärillä on tuttu miksi. Miksi ihmiset lukisivat juuri sinun blogiasi? Sinulla on kiinnostavia asioita ja mielipiteitä jaettavana, mutta onko se relevanttia muille. Oletko tietyn aiheen asiantuntija vai haluatko saada viestisi kuuluville. Kun löydät yhteenkään näistä vastauksen, olet jo päässyt hyvään alkuun.

Määriteltyäsi blogisi tarkoituksen, voit tutustua alla oleviin esimerkkeihin blogisi markkinoinnista.

Nimi on enne

Jos käytössäsi sattuu olemaan joku muu bloggaamiseen soveltuva työkalu kuin Kotisivukone, esimerkiksi blogit.fi, blogger tai blogspot, blogisi osoitteeksi muodostuu sinunblogi.blogit.fi tai minunblogi.blogspot.com.

Jotta vierailijasi pystyisivät helpommin löytämään sinut ja blogisi, on hyvä sijoittaa pieni siivu mammonaa omaan verkkotunnukseen eli domainiin. Henkilökohtainen domain nostaa blogisi ammattimaisuusasetta ylöspäin ja tekee sivustostasi helpommin muistettavan.

Harjoittaessasi ajatusnystyröitäsi on aina hyvä muistaa, että nimen pitäisi heijastaa sitä mistä kirjoitat. Keksittyäsi sopivan domainin varmista, että blogisi ulkoasu vastaa valitsemaasi nimeä ja henkii samaa fiilistä. Tämän tyyppinen brändäys on tärkeää erottuaksesi blogien harmaasta massasta.

Kuningas Sisältö

Sisällön tärkeyttä ei voi koskaan kuuluttaa tarpeeksi.

Tähtää siihen, että kirjoitustesi sisältö, käsiteltävät aiheet ja kirjoitustyyli ovat lähes samankaltaisia jatkuvasti. Tämä luo blogillesi sinunlaisesi identiteetin. Muista myös julkaista uusia kirjoituksia tasaisin väliajoin. Lukijat eivät pidä hajanaisesta, silloin tällöin ilmestyvästä materiaalista.

On parempi, että keskityt blogissasi tiettyihin aiheisiin ja teemoihin etkä pyri kalastelemaan koko maailmaa lukijakunnaksesi. Jos kuitenkin haluat käsitellä useampia eri aiheita, suositukseni on, että pidät yllä mahdollisesti useampaa eri blogia, mikä tietysti on aina työläämpää. Vaikka blogisi kirjoitukset keskittyvät tiettyihin aihepiireihin, voit toki kirjoittaa myös jotain henkilökohtaista. Näin lukijat pystyvät tutustumaan ”oikeaan sinuun”.

Kun lukijat tietävät mitä heille kiinnostavia aiheita blogisi käsittelee ja kuinka usein sinne julkaistaan uutta sisältöä, sitä suuremmalla syyllä he palaavat lukemaan materiaaliasi.

Tarkista kielioppi

Tämä on sidoksissa sisältöön, mutta siitä on silti hyvä mainita vielä erikseen. Monelle blogille sudenkuoppana toimii kirjoittajan huolimattomuus oikeaoppiseen kieleen.

Jos kuitenkin olet pedantti, älä tukeudu helppoon automaattisen kieliasun tarkistuksessa automaattiseen “korjaa kaikki” -vaihtoehtoon.  Silloin sekaan voi mennä sanoja jotka ovat kyllä kirjoitettu oikein, mutta ovat sisällöllisesti väärin. Ymmärrettävästi kukaan ei ole täydellinen, mutta huonosti kirjoitettuja blogeja on vaikea lukea ja räikeät kielioppivirheet karkottavat kävijöitä. Kirjoittamalla oikein, nostat automaattisesti myös blogisi ammattimaisuutta.

Sosiaalinen verkostoituminen

Monille meistä, jotka piipahtelemme erilaisissa sosiaalimedioissa jatkuvasti, tämä kuulostaa itsestäänselvyydeltä. Totuus kuitenkin on, että aivan liian harvoin ihmiset kuitenkaan ottavat sosiaalisista medioista irti kaiken mahdollisen.

Ollessasi muutenkin aktiivinen eri sosiaalisten medioiden parissa, niin mikset toisi blogiasikin siellä esille? Laita uusimmat kirjoituksesi Facebookiin (vaikka luomalla fanisivu), yhdistä blogisi LinkedIn -tiliisi ja lähetä tweettejä saadaksesi vierailijoiden huomion.

Pidä huolta lukijakunnastasi

Jos lukijasi kommentoivat blogiasi, niin muista kiittää heitä julkisesti tai privaatisti ja vastaile myös heidän kysymyksiinsä. Kun näytät, että välität lukijoistasi, tämä kannustaa muita ihmisiä kommentoimaan ja lukemaan blogiasi. Näin saat blogillesi jatkuvaa liikennettä. Kysymyksiin vastailu rakentaa myös keskustelua artikkelin ympärille, antaen sinulle uutta sisältöä jolla täydentää artikkelia, sekä uusia kirjoitusideoita.

Uusia ideoita varten voit kysyä yleisöltäsi mitä aiheita he haluaisivat sinun ottavan esille. Tämä on käytännöllistä etenkin jos toiveet eivät tule esille kommenteissa, ja keskusteltavat aihepiirit liittyvät suoraan blogisi tematiikkaan.

Pistä blogisi kiertoon

Parhaimmankaan blogin kirjoittaminen ei riitä jos lukijat eivät sitä löydä. On hyvä laittaa blogisi kiertoon netissä, esimerkiksi lisäämällä se erilaisiin listauspalveluihin, kuten Blogilista.fi. Tämäntyyppisten sivustojen kautta saat lisää vipinää blogiisi. Samalla voit löytää muita mielenkiintoisia, tai sinun blogiisi liittyviä blogeja. Koska ymmärrät lukijakunnan arvon, sinun kannattaa näitä uutuuksia kommentoida päästäksesi rakentamaan suhteita muihin kirjoittajiin.

Voit myös lisätä blogisi suoraan Googleen tästä. Lisäämällä blogisi Googleen, se tiedostaa blogisi olemassaolon ja indeksoi sen. Tämä indeksointi tapahtuu muutenkin automaattisesti jonkin ajan kuluttua mutta toimimalla ajoissa varmistat, että Google aloittaa tämän tärkeän toimenpiteen jolla saat blogisi esiin hakukoneissa. Kirjoittaessasi hyvää, sisältöpohjaista materiaalia sivusijoitukseksi nousee hakukonehauissa, mikä lisää liikennettä blogillesi.

Lisäliikennettä tuo myös avainsanarikas teksti joka ohjaa asiaankuuluvia lukijoita sivuillesi. Tätä kautta saatat myös löytää muita samasta aihepiiristä kirjoittavia ihmisiä, keiden tekstejä voit kommentoida, jättäen omaan blogiisi vievän linkin kommentteihin.

Muista lisätä blogisi osoite sähköpostisi allekirjoitukseen, sekä mahdollisiin Facebook-, Twitter- ja LinkedIn -tileihisi.

Lisää hyviä vinkkejä blogin lukijakunnan nostattamiseen löydät täältä.

 

Avainsanat: vinkit, blogi, sosiaalinen media, viestintä, hakukoneoptimointi