Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Hakukoneoptimointi

Torstai 11.2.2010 - Heikki Tirkkonen


Aiemmassa blogikirjoituksessa tutustuimme hakukoneiden toimintaan. Nyt kun tiedämme kuinka hakukoneet operoivat, voimme tarkastella mitä niihin liittyvä hakukoneoptimointi oikein on.

Ymmärrettävästi verkkosivujen näkyvyys hakukoneissa on yksi tärkeimpiä keinoja, joilla sivuille saadaan lisää kävijöitä. Keino, jolla näitä kävijämääriä saadaan ylöspäin, on nimeltään hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimointi on suomennos sanoista search engine optimization (SEO). Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa nettisivustojen sijoittumista hakukoneiden hakutuloksissa ja hakutulosten houkuttelevuuden lisäämistä, jolloin useampi hakija klikkaa niitä.

Mainitsemisen arvoista on se, että leijonan osa hakukoneoptimoinnista on käytännössä Googlea varten optimoitua, koska Google on länsimaissa ylivoimaisesti suosituin ja toistaiseksi kehittynein hakukone.

Oikein tehtynä hakukoneoptimoinnilla voidaan siis vaikuttaa huomattavasti hakutuloksiin, ja pienempikin yritys voi saada tätä kautta lisäarvoa tuotteelleen ja verkkopalvelulleen. Näitä lisäarvoa tuottavia seikkoja ovat muun muassa:

  • Kasvava nettiliikenne (käyttäjät vierailevat sivustolla)
  • Näkyvyyden parantuminen (palvelu löytyy helpommin)
  • Oikein toteutettuna siitä saa hyötyä useiksi vuosiksi
  • Auttaa yrityksen maineen ylläpitoa netissä
  • Perusluonteinen askel yrityksen markkinoinnin toteuttamiseen netissä

Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää huomioida hakukoneiden suositukset ja ohjeet hakukoneoptimoinnille, sillä hakukoneiden kieltämiä menetelmiä käyttävä saitti voidaan poistaa hakukoneiden tuloksista pysyvästi. Hetkellinen hyödyn tavoittelu kostautuukin yleensä pidemmällä aikavälillä. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että ihmiset tietävät eron näiden hyväksyttävien ja kiellettyjen metodien välillä.

Nämä hakukoneoptimoinnin tekniikat on jaettu karkeasti kahteen eri kategoriaan: valkoinen hattu (hyväksytyt) ja musta hattu (kielletyt).

Valkoisen hatun hakukoneoptimointia on se, jossa sivustosta tehdään mahdollisimman hakukoneystävällinen luomalla relevanttia ja arvokasta sisältöä. Tällöin käytetään ainoastaan hakukoneiden hyväksymiä, eettisiä tekniikoita, kuten lisätään sivuille niiden sisällön mukaisia hakusanoja.

Musta hattu taas hyödyntää menetelmiä, jotka hakukoneet kieltävät. Kuten täytetään sivu aiheeseen liittymättömällä sisällöllä tai käytetään ns. linkkifarmeja, jotka ovat sivustoja joiden tarkoituksena on lisätä tiettyihin www-sivuihin viittaavien linkkien määrää hakuohjelmien harhauttamiseksi.

On myös olemassa tekniikoita jotka kuuluvat ns. harmaaseen alueeseen. Yhtenä esimerkkinä voin mainita naamioinnin, jossa sivuston käyttäjälle ja hakukoneille näytetään täysin erilaista sisältöä.  Näiden harmaa hattu -tekniikoiden oikeudesta tai vääryydestä voidaan väitellä, mutta tätä aluetta on syytä välttää ellei ole kokeneempi kaupparatsu.

Itse hakukonesijoituksia parannetaan siten, että valitut sivut löytyvät halutuilla hakusanoilla, jotka ohjaavat kävijöitä sivustolle. Tuloksia voidaan parantaa sivujen sisäisellä sekä ulkoisella optimoinnilla. Sisäinen optimointi tarkoittaa sivun sisältöön tehtäviä muutoksia. Ulkoisella optimoinnilla viitataan asioihin, joilla voidaan parantaa verkkopalvelun löydettävyyttä itse verkkopalvelua muuttamatta.

Seuraavissa blogikirjoituksissa tulemme käsittelemään tarkemmin näitä sisäisiä sekä ulkoisia hakukoneoptimointitekniikoita ja niiden toteutumistapoja.

 

Avainsanat: hakukoneoptimointi, SEO